دنیای تبلیغات- امید خاکپورنیا – «حاجیآقا آکتر سینما» سومین فیلم بلند تاریخ سینمای ایران است که در سال ۱۳۱۱ توسط اُوانس اوگانیانس ساخته شد. موفقیت تجاری نخستین فیلم اوگانیانس که نخستین فیلم تاریخ سینمای ایران نیز هست، یعنی «آبی و رابی» باعث امیدواری اوگانیانس به ادامهی مسیری شد که شروع کرده بود. وی بعد از پایان دورهی دوم مدرسهی آرتیستی سینما، دست به کار تهیهی مقدمات دومین فیلمش، «حاجیآقا آکتر سینما» گردید اما برای شروع کار، با مشکلات متعددی روبرو شد. نخست سرمایهگذار نداشت و دوم، اختلافی بود که میان هنرجویانش افتاد که باعث ایجاد دو دستگی میان آنان گردید.
در نهایت اوگانیانس موفق میشود از طریق فروش چهل سهم پنجاه تومانی، سرمایهی لازم برای ساخت دومین فیلمش را فراهم کند. فیلمبرداری در خردادماه سال ۱۳۱۱ در تهران آغاز شد و پس از مشکلات فراوان و چندین بار وقفه در طول مدت فیلمبرداری، در نهایت به پایان رسید و از یازدهم بهمن ماه ۱۳۱۲ در سینما روایال به نمایش درآمد و پس از چهار روز، نمایشش بدون اینکه به توفیقی دست پیدا کند، پایان یافت.
از میان دو فیلمی که اوگانیانس ساخت، متاسفانه “آبی و رابی” بر اثر آتشسوزی سینما مایاک در سال ۱۳۱۱، به کلی از بین رفت. اما خوشبختانه از “حاجیآقا آکتر سینما” چند کپی در فیلمخانهی ملی ایران موجود است. البته پرده هفتم فیلم همچنان نایاب است.
از جمله نکات جالب توجه در فیلم «حاجیآقا آکتر سینما» تبلیغ ساعت «اُمگا» در سکانسی از فیلم است. «امگا» از جمله برندهای قدیمی ساعت است که در سال ۱۸۴۸ توسط لوئیس برندت در سوئیس تاسیس گردید. در حال حاضر «امگا» عضوی از خانواده «سواچ» محسوب میگردد.
در سکانسی از فیلم «حاجیآقا آکتر سینما» پوری نوکر حاجآقا ساعتِ «اُمگا»ی او را دزدیده و از دست او میگریزد. حاجیآقا بیاطلاع از ماجرا، به جلوی یک مغازه ساعت فروشی میرسد که تابلوی «اُمگا» بر سر در آن نصب است. لحظهای درنگ کرده و میخواهد به ساعتش نگاه کند. جیبهایش را میگردد ولی آن را پیدا نمیکند. به همراهش میگوید؛ «الان چهل سال است که این ساعت اُمگا در دستگاه ما به خوبی خدمت میکند.» سپس متوجه پوری شده و به دنبال او میدود.
این، نخستین تبلیغ تصویری برای یک محصول در سینمای ایران است. به دلیل صامت بودن فیلم، این ویدیو فاقد صدا است