دنیای تبلیغات- امید خاکپورنیا- شرکت تولیدی «مولن موکت» از جمله زیرمجموعههای شرکت «مولن روژ» بود که صاحب آن، برادران اخوان، یعنی مصطفی و مرتضی بودند. اخوانها بسیار متمول و جاهطلب بودند و شرکتهای متعددی داشتند. علاوه بر اینها در سینما نیز به امر تهیهکنندگی اشتغال داشتند که در نهایت، پروژههای سینماییشان توفیق تجاری کسب نکرده و استودیو «مولنروژ» تعطیل گردید. کارخانه «مولن موکت» از سال ۱۳۵۳ و به دنبال اقبال فرشهای ماشینی از ابتدای دهه پنجاه، تاسیس گردید. مکان فروشگاه «مولن موکت»، در خیابان شریعتی، جنب سینما «مولن روژ» (سروش فعلی) بود. بعد از انقلاب و به دنبال مصادره شدن این کارخانه، نام آن به «نقش ایران» تغییر یافت و در حال حاضر در همان آدرس قبلی به فعالیت ادامه میدهد.
فیلم «گلنسا در پاریس» در سال ۱۳۵۳ توسط رضا صفایی و به تهیهکنندگی جمشید شیبانی در سازمان سینمایی تصاویر ساخته شد. فیلم، اثر شاخصی نیست و مانند سایر آثار صفایی، برای مخاطب عامی ساخته شده که در سالن سینما، بتواند راحت در صندلی فرو رفته و دو ساعت سرگرم شود. نکته جالب در این فیلم که مورد بحث ما قرار دارد، حضور «مولن موکت» به عنوان یکی از حامیان مالی آن است. در طی فیلم، شاهد هستیم که در یک مهمانی در شهرستانی کوچک، مسابقهای برگزار میشود و به برنده یک بلیت سفر به پاریس توسط شرکت «مولن موکت» اهدا میگردد. در ادامه شاهد حضور قهرمانِ زن فیلم هستیم که برنده این جایزه میشود، به تهران میآید و به فروشگاه «مولن موکت» میرود تا جایزه خود را دریافت دارد. در داخل فروشگاه، نمایی وجود دارد که بسیار شبیه به آگهیهای امروزیست که درباره فرش ساخته میشوند. بدینترتیب که فروشنده در حال ورق زدن موکتها برای یک زوج خریدار، درباره مرغوبیت و دوام موکتها صحبت میکند. در گفتگویی که با رضا صفایی داشتم، بابت این کار، مبلغ سیهزار تومان از شرکت «مولن موکت» دریافت کرده بودند.
قسمتهای مربوط به «مولن موکت» را در فیلم «گلنسا در پاریس»، ببینید…
لینک ویدیو:
https://t.me/donyaetablighat/8403