آموزشپیشنهاد سردبیرتحلیلعمومی

نگاهی تصویری به فرهنگ، ادبیات و سلیقه بصری افغانستان از منظر تبلیغات / قسمت اول

دنیای تبلیغات- امیرحسین نوریان– اواخر سال ۹۳، به قصد حضور در اولین نمایشگاه تخصصی بازسازی افغانستان سفری به کابل داشتم. آن زمان که مصادف با انتخاب اعضای کابینه دولت جدید عراق و درگیری های بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله بود، کابل مرکز جدی تنش ها و درگیری ها بود. فضای ملتهب و سرشار از بوی باروت، ماشین هایی که مثل گاو صندوق با درصدهای مختلف ضد گلوله بودند و سوار شدن و پیاده شدن از آنها خود حکایتی بود و تذکرات مداوم محافظان مسلح در هنگام گشت و گذار در شهر، آژیر مداوم پلیس و روزی یک تا دو انفجار و بمب گذاری، که روز بعد راننده عزیز ما را به محل حادثه می برد و با جزییات نحوه انفجار و تعداد مجروحان و کشته شدگان را می گفت، بازرسی کامل در چهار مکان جدا صرفا برای هر بار  ورود به هتل، و هتلی که با اینکه بهترین هتل کابل بود، طبقه دومش دوسال قبل از روی تپه مقابلش منهدم شده بود و مجدد بازسازی شده بود و… سفری متفاوت را در پی داشت. کابل و افغانستان، در واقعیت، برای هرکس که تا به حال به آنجا نرفته، با ذهنیت هایش به شدت متفاوت خواهد بود. با این حال خالی از لطف ندیدم با انتشار چند عکس، مخاطبان دنیای تبلیغات را کمی با سلیقه و ظاهر بصری کابل، برخی آگهی های محیطی یا پوسترها، تابلوهای شهری و یا فروشگاهی -و یکی دو عکس جالب ولی بی ارتباط با تبلیغات آشنا کنم- که به دلیل اینکه عکسها با موبایل و غالبا در شرایط حرکت و از درون اتومبیل گرفته شده اند و کیفیت لازم را ندارد عذرخواهم. با این حال آنچه بیش از همه چیز در افغانستان به چشم می آید، فرهنگ دوگانه، تقابل سنت و مدرنیته و فاصله فقیر و غنی است . مردم افغانستان پس از حضور بلند مدت آمریکایی ها در شمال و انگلیسی ها در جنوب آن کشور، در همه ابعاد گویشی و رفتاری، فرهنگی و… دچار تغییرات و تاثیرات جدی و شگفت انگیزی شده اند. کابل، در حال حاضر پس از مهاجرت های فراوان طی سالهای اخیر، حدود ۶ میلیون نفر جمعیت دارد و مردم در لابلای التهاب و درگیری های سیاسی، زندگی خودشان را می کنند و صبح را شب می کنندو با این حال سرعت اینترنت ۱۰ مگ بر ثانیه بدون فیلتر در کابل بخش قابل تامل ماجرا بود. با این حال فارغ از شرایط سیاسی کابل و نگاه به فرهنگ تبلیغاتی و نوشتاری کابل، نقاط جذاب، زیبا و قابل توجهی هم وجود دارد که جایش در گزارش فوق نبود.

در صورت علاقه به داشتن اطلاعات بیشتر درباره افغانستان اینجا را کلیک کنید.

برخی تصاویر را ببینید…

Afghanistan_map

موقعیت افغانستان و کابل

Kabul_tcm233-2366391

نمایی از کابل / خانه های روی این کوه غالبا توسط افراد بی بضاعت تصرف شده و در بسیاری از جاهای کوه جاده ای وجود ندارد و هر بار بالا رفتنش برای خانه ها بالا دو سه ساعت طول می کشد

14

کالاهای ایرانی در یکی از هایپر مارکت های مدرن کابل

22

آشنایی با فرهنگ نوشتاری افغانستان که این سالها به شدت آسیب دیده

340

قصابی های متفاوت کابل

23

آگهی درون یک بازار مسقف

24
آگهی داخل فرودگاه بین المللی کابل

11

سرویس بهداشتی فرنگی و به سبک آنها بدون شیر آب و آفتابه در کنارش! در هتل کونتینتال

25

ادبیات نوشتاری

26

نمایی از میدان اصلی کابل

29

فونت های رایج بر روی شیشه فروشگاهها

36

یکی از نگهبانان ورودی هتل

38

نمایشگاه بین المللی عمران و بازسازی افغانستان

39فا

یکی از دفاتر خرید سیم کارت و نحوه نمایش شماره های موجود

35

ورودی مدرن ترین هایپر مارکت کابل

54

خرید سیم کارت در شرایط امنیتی

بخش دوم این تصاویر هفته آینده منتشر می شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

امیرحسین نوریان

منتقد و تحلیلگر تبلیغات

نوشته‌های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. امیرحسین کار جالبی بود. و البته خیلی حساس.به نظرم با این تصاویر خواه ناخواه از افعانستان دید می گیریم. امیدوارم تصویر نهایی که در ذهن ما با این تصاویر شکل می گیره خیلی دور از واقع نباشه.به همین خاطر می گم وظیفه خطیری داری.درود بر تو

    1. سپاس ار حضورت مجتبی عزیز
      افغانستان، از منظر بصری و ادبی شاید به تصویری که تو ذهن مخاطب بعد از دیدین این مطلب شکل می گیره نزدیک باشه. ولی قطعا به خود افغانستان، سبک زندگی و فرهنگ اجتماعی نه. که هدف این مطلب نبوده. ولی افغانستان کلا می تونه بافاصله ترین مکان از تصورات هر کسی پیش از سفرش باشه. نه به معنای بهتر یا بدترش. صرفا متفاوت تر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا