دنیای تبلیغات- ثریا نوروزی-عضو جدید LinkedIn که به سرعت به تعداد اعضای پروفایلش اضافه میشود قرار نیست مهارتها و تواناییهای شما را تایید کند (Endorse). باربی فقط یک عروسک پلاستیکی است و قادر به نوشتن نیست. باربی به عنوان عضو جدید شبکه حرفه ای LinkedIn آخرین وضعیت خود را اینگونه توصیف کرده است :”بیزنس جدید من رساندن شما به آرزوهایتان است.” باربی در نقش جدیدش به عنوان یک مشاور به تمام دختران جهان کمک میکند که به آرزوهایشان جامه عمل بپوشانند، شغلهای مختلف را امتحان کنند و جهان اطرافشان را کشف کنند. شعار کمپانی تولید کننده باربی این است “به هر چیزی فکر کنید، میتوانید به آن دست یابید.” باربی کارآفرین با یک تبلت، تلفن هوشمند (که نشان از درک بالای او از تکنولوژی دارد)، یک کیف اسناد (بسیار بیزنسی!)، یک لباس صورتی و مویی که به صورت دم اسبی بسته شده است ظاهر میشود.
این رویکرد جدید باربی آن هم در شبکه حرفه ای LinkedIn عکس العملهای متفاوتی را در پی داشته است. گروهی از زنان معتقدند ” شما نمیتوانید چیزی شوید که آن را نمیبینید.”از نظر آنها وجود مدلهایی با نقش مثبت برای عروسکهایی همانند باربی که الهام بخش دختران جوان برای کارآفرینی هستند دقیقا چیزی است که نیاز داریم که به واسطه آن نسل جدید زنان جوان مدیریت و اداره یک کسب و کار جدید را آغاز کنند. از نظر برخی دیگر باربی نماینده یک دختر پرانرژی و مصمم برای موفقیت است و شخصیتی است که آنها را تشویق کرده که باور کنند یک دختر میتواند همه آنها را داشته باشد: یک شغل، یک خانواده و یک پوشش عالی.
از طرفی گروهی دیگر از زنان معتقدند باربی به جای ارزشهایی همچون مهربانی، هوشمندی، اعتماد به نفس و یا ورزش گرایی، یک توقع غیر واقعی و کوته فکرانه از زیبایی را در بین دختران ترویج میکند: سفیدی پوست، باریک و قلمی بودن، کم مویی و جذابیت های غیر واقعی زنانه. هم اکنون پروفایل باربی توسط بیش از ۲۵۰۰ دنبال میشود.