پیشنهاد سردبیرپیشنهاد هفتهتحلیلعمومی

آقای فرش و شهر فرش؛ دوئل خوبی که نصفه ماند… / تحلیل کمپین/ فرصت سوزی بزرگ آقای فرش

 دنیای تبلیغات- امیرحسین نوریان– قصه رقابت و کری خوانی برند ها، بخش جذاب دنیای تبلیغات است. که بیشتر فارغ از جذابیتِ ذاتی کری خوانی، جوری نبردِ هوش است در بازی که قضاوتش با مخاطبان خوهد بود و اثراتش را در رفتارشان نشان خواهد داد. نمونه های وافرش در همه دنیا هست و مخصوصاً در آمریکا که این بازی ها علنی است و برندها حق دارند مستقیم با ذکر نام به هم حمله کنند.

در ایران هم این یقه گیری ها و جنگ بین برند ها بصورت غیر مستقیم جریان دارد.

اما یکی از بهترین این بازی ها در ایران، که می شد بازی جذابی باشد، با یک سوال جدی مطرح شد و به نظر من ایده به شدت هوشمندانه ای بود. آن هم سوالی بود که آقای فرش مطرح کرد و به گمان من روی صحبتش با شهر فرش بود. هر چند همان موقع این شدتِ با هوشی و طرحِ این سوال برایم کمی غیر قابل باور بود که آیا این مساله، در ادامه، به رو کردن برگ برنده منجر خواهد شد یا نه. که تاکنون اینگونه نشده و شاید یک ایده معمولی بوده که تصادفاً می توانسته هوشمندانه هم باشد.

درست در موقعی که شهر فرش پس از ماهها تبلیغات غیر یکپارچه، شهاب حسینی را به عنوان چهره شهر فرش رو کرد، که اوج سر و صدایش هم به یک جلسه مطبوعاتی ختم شد، همان موقع در مصاحبه ای که از سوی فرصت امروز انجام شد گفتم که گره زدن نام شهاب حسینی با تصاویری که مردم از او در ذهن دارند، با فرش، بصورت عام چندان جذاب نیست. (برای خواندنش اینجا را کلیک کنید) . اماچندی نگذشته بود که، مجموعه دیگری، بطور گسترده، این سوالِ اساسی را مطرح کرد که آقای فرش ایران کجاست؟

aghaye-farsh

این سوال مهم و جدی که پس از داستان رونمایی از همکاری شهاب حسینی با شهر فرش، خیلی به موقع مطرح شده بود، امید یک حرکت هوشمندانه و جدی را ایجاد کرد و با کمی درایت می توانست با رو کردن یک چهره منطبق با فرش و قالی ایرانی، کل بازی رقیب را برهم زدند. که اینگونه نشد. کافی بود آقای فرش مثلا سوالش را در فاز های بعدی با گره زدن تصویر جمشید مشایخی به فرش و معرفی واقعیِ چهره و المانی درست انتخاب شده با آقای فرش گره بزند. یا حتی عزت الله انتظامی و در معمولی ترین شکلش محمد رضا شریفی نیا! آنوقت بود که سوال و جوابش، در مقابل آنچه شهر فرش با شهاب حسینی، به عنوان چهره ای که از چهره اش استفاده نخواهد کرد و صرفا کار فرهنگی خواهد کرد، و یا آنچه به عنوان سفیر برند از مطرح شد –هر چند هنوز همه این مجموعه ها با برند فاصله جدی دارند- بازی و دوئل جذابی می شد. آن وقت حتی اگر شهر فرش قصد گره زدن نام شهاب حسینی را به فرش نداشت، رقیب با زیرکی و درایت این سوال مطرح کرده را، طوری پاسخ می داد که اگر عملا هم شهر فرش چنین قصدی نداشت، همه این سناریو در ذهن مخاطب شکل می گرفت.

بازی اما، نصفه ماند. شاید اصلا شروع هم نشد. و آن همه تبلیغات عریض و طویل و سوال خیلی بجایِ آقای فرش ایران کجاست و کیست، مثل غالب تبلیغات دیگر، تک بعدی ماند و صرفا به معرفی یک آدرس از سوی آقای فرش بسنده کرد و رقیب هم پس از آن به چند طرح فروشی و کوتاه مدت افاقه نمود.

p1

پس از طرح آن سوال، با خودم گفتم ممکن است دوئل هوشمندانه ای مثل آن قضیه پوستر پپسی در هالوین به قصد تضعیف کوکا و پاسخ هوشمندانه کوکا، در ابعاد دیگری در ایران بین این دو مجموعه فرش رخ دهد؟

12391

اما مثل همیشه، بازی در لایه های خیلی سطحی تری در ایران برگزار شد.

ایران هنوز با تبلیغاتِ جدی هم فاصله دارد چه رسد به برند و بازی های جذاب بین رقبا. ولی این قصه حیف شد…

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

امیرحسین نوریان

منتقد و تحلیلگر تبلیغات

نوشته‌های مشابه

‫۱۷ دیدگاه ها

  1. جناب نوریان عزیز سلام . از مطلب شما لذت بردم . جالبه که من هم مثل شما مدتهای بسیار زیادی است که به دوئل این دو برند و برندهای دیگر فکر می کردم که البته ذات آن در کشورهای غربی با ما فرق دارد. در کافه برندینگ یک سرفصل برای آن باز کردم و در مورد این دو شرکت نوشتم که هنوز اکران نشده. البته رویکردم با شما فرق دارد و به نظرم رویکرد شما با من می تواند روی هم رفته دستمایه خوبی برای بازیگران این عرصه باشد. روی هم رفته از طرح مطالب این چنینی از شما تشکر می کنم

    1. جناب دکتر محمدیان عزیز و بزرگوار
      سلام
      سپاس از حضور پر مهر شما
      شرمنده الطافتون هستم.
      مثل همیشه مشتاق خواندن مطالب آموزنده شما در سایت خوب کافه بازاریابی و کافه برندینگ هستم.
      مثل همیشه راهنمای ما باشید.
      امیدوارم در هفته آتی امکان گپ و گفتی حضوری فراهم گردد.
      ارادت وافر

  2. جناب اقای نوریان
    مطلب جالب و بجایی یود مخصوصا سناریوهایی که برای اقدامات تبلیغاتی بعدی “آقای فرش” در انتخاب سفیر برندی همچون جمشید مشایخی و یا عزت اله انتظامی ترسیم کردید.

  3. مطلب شما کاملا بجا و اینکه دوئل های تبلیغاتی در ایران جایی ندارند اما دونستن این نکته شاید جالب باشه که در قوانین تبلیغاتی کشور که بدبختانه اصلا و ابدا رعایت و اجرا نمیشه عنوان شده تبلیغاتی که کسب و کار دیگری رو تخریب کنه ممنوعه! حالا این ممنوع بودن ظاهرا فقط شامل حال این قانون شده و در ابعاد دیگه کابرد نداره!

  4. سلام آقای نوریان
    چقدر تحلیل دقیق و هوشمندانه ای انجام دادید
    مثل همیشه عالی و بی نقص بود
    ممنون از سایت شما

  5. سلام
    خسته نباشید آقای نوریان
    تحلیل های شما همیشه من را یاد مسعود فراستی می اندازد و قبلا هم عرض کردم شما را فراستی تبیلغات ایران می دانم.
    اگر امکان دارد نظرتان را در مورد آگهی که در حال پخش است با عنوان خودش رانمی گیرد بدانم.
    به همکاران شما و شما تبریک می گویم برای داشتن این سایت ارزنده
    با احترام
    سیروانی

    1. درود بر شما
      سپاس از لطفتون
      من به شخصه علاقه زیادی به مسعود فراستی عزیز دارم و از تحلیل ها و مخصوصا جسارتش لذت می برم.
      امیدوارم این صفت مسعودِ فراستی بودن از نظر شما هم مثبت باشد. 🙂
      در خصوص سوالتون عرض می کنم از نطر من آگهی خودشو نمی گیره آگهی بدی است و مشکلات جدی دارد که شاید درباره اش نوشتم.
      با ما همراه باشید. ارادت

  6. سلام
    چقدر پیشنهاد جالبی بود
    واقعا شهاب حسینی و قالی مسخره است

  7. با سلام
    با تشکر از مطلب شما، ولی از دیدگاه من معرفی کردن یک فرد به عنوان سفیر یک برند نوپا مخصوصا بعد از معرفی شهاب حسینی توسط شهر فرش نه تنها کاری زود هنگام بلکه تقلیدی کورکورانه میتوانست باشد. مخصوصا پیشنهادهای شما از چندین جهت میتوانست در بلند مدت و یا حتی کوتاه مدت اثرات بدی برای برندیگ آقای فرش باشد. تعریف یک برند که نام آقا را همراه خود یدک میکشد در شخصیت یک سوپر استار میتواند آن را از همه گیری آن در زمان کنونی دور کند.
    با تشکر

  8. سلام هدف ما از طرح آن سئوال این بود که ذهن بیننده درگیر و نهایتا معرفى برند آقاى فرش سریعتر و نام آن به این وأسطه در اذهان بینندگان ماندگار بماند و خوشبختانه این هدف محقق گردید و فکر میکنم معرفى یک سفیر فرهنگى ولو در حد بهترینهاى سینما در آن مقطع نه تنها زود بود بلکه یک دنباله روى از رقیب محسوب میشد که براى برندى که نام آقا را یدک میکشد مناسب نبود ضمن آنکه ممکن بود این شائبه را إیجاد کند که آقاى فرش فرد خاصى مثل آقاى مشایخى است و مهمتر آنکه طرح سئوال مذکور متاسفانه با حساسیتهایی از سوى وزیر صنعت و برخى دست اندرکاران فرش همراه شد که با دفاع و حمایت تشکل ها و تجار معتبر فرش ایران برطرف گردید منظور اینکه به فرض قصد معرفى سفیر فرهنگى را نیز داشتیم در آن مقطع امکان پذیر نبود
    ممنون از اینکه به برند آقاى فرش توجه دارید ما نظرات کارشناسی شما را با دقت دنبال میکنیم و بهره میبریم
    على فرهى -آقاى فرش

    1. درود بر جنار فرهی عزیز
      و ممنون از حضور و توضیحات خوبتون
      سفیر فرهنگی برای برندها یک شوخی است و خوشحالم که واردش نشدید
      اما همچنان معتقدم فرصت تبلیغاتی جذابی در دوئل با شهر فرشی که بد تبلیغ می کند و برند سازی نمی کند برای آقای فرش با آن افتتاحیه خوب وجود داشت. اما حالا آقای فرش هم دارد تبلیغاتی بدون برند سازی و بی هدف می کند…
      اقای فرش حالا هم می تواند از دوتاشدن شهر فرش استفاده جذابی بکند…
      حیف است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا