دنیای تبلیغات- امیرحسین نوریان- اینکه چندی پیش از اصطلاح خستگی برند گفتم -و حالا این اصطلاح از سوی افراد مختلف بیشتر و راحت تر استفاده می شود- و برخی اساتید به آن خرده گرفتند، یکی از مثال های بارزش هاکوپیان است. هاکوپیان یک برند خسته اس که توان و رمق انجام فعالیت هایی که منجر به حفظ و ارتقاء ارش و قدرت برندش شود را دیگر ندارد. به مشت زن خسنه ای می ماند که تنها در گوشه ی رینگ تکیه داده و نفس نفس می زند و مشت هایی که بی هوا و بی هدف به هوا می کوبد، حالا فقط بیشتر ضعف و عجزش را نمایان می کند و خسته ترش! اینکه مشخصا برندِ هاکوپیان هنوز روی پاست، همچنان از فرصت بی رقیبی و قدمتش و البته برند قدرتمندی است که آن زمان ها به خوبی ساخته و هنوز دارد از آن بهره می برد. هاکوپیان هیچوقت یک رقیب جدی نداشته و کسی آزارش نداده است. از ایکات، رگا، جامعه، برک، گراد و باقی برندها که گاه رفتارهای هیجانی داشته اند، هیچکدام، هیچوقت رقیبی جدی در حوزه برند برای هاکوپیان نبوده اند. اما حالا رفتار های عجیبی از هاکوپیان سر می زند…
گذشته درخشان و گردن کشی های به جا و لذت بخشش را بیاد آورید. تیزرهای سرحال و قدرتمند آن سالهایش را تماشا کنید که با چه شکوه و ابهتی در بهترین ساعات شبکه های سراسری سیما عرض اندام می کرده و برندش را اینچنین پوزیشن می کرده و در ابعاد مختلف، پرستیژ، عطمت و قدرتش را به رخ می کشیده یا بیلبوردهای جذاب و متفاوتش.
اما حالا و پس از سکوتی طولانی، که انتظار می رفت قبراق تر و سرحال تر و رشیدتر برگردد، خمیده و خودباخته برگشته.
آگهی های بی شان این روزهایش راببینید و مقایسه کنید با تیزرهای قلدر آن موقع اش. حالا، -فارغ از قیاس رسانه ای که مهم هم هست-، آگهی های حقیرش در روزنامه هایی که کمترین حجم آگهی را دارند برای هاکوپیان با چنین اعتبار، قدمت و گذشته اش انتخاب مخربی است! در فضایی کوچک، با طراحی زشت و دون شانِ سبقه ی درخشانش، ضعیف و نحیف حجم برند تحلیل رفته اش را فریاد می زند. واقعاچطور می توان از این آگهی، اقتدار، شکوه، سابقه و بزرگی برند را تداعی کرد؟
منظقی ترین تصمیم استراتژیک، با این میزان از قدرت و انرژیِ حالا تحلیل رفته، عدم حضور در چنین فضاهایی با این فرمت های زننده برای برند هاکوپیان است. فضای رقابت روز به روز جدی تر می شود و رقبا به شدت در حال آماده شدنند. ولی از خوش شانسی هاکوپیان هنوز بصورت جدی روی رینگ نیامده اند.
با این رفتارها، اگر رقیبی، عزمش را برای مبارزه و ورود جدی به میدان جزم کند -که خبر حضور به زودی شان شنیده شده – این هاکوپیان، امیدی به بقای برندش – و نه خودش- نیست…
هاکوپیان، با ان درخشش و جذابیتش، حالا دارد با این کارها برندش را به شکل عجیبی ویران می کند. هر چند روش های فراوان خلاقانه خیلی زیادی برای تقویت و ارتقاء برندش هست که باید استفاده شود…
(این مطلب از سوی دنیای تبلیغات، با حمایت مالی شبکه تبلیغات (ای نتورک)٬ که یک سرویسدهنده آنلاین برای تبلیغات اینترنتی است تهیه شده است)