دنیای تبلیغات – ماه، جرم کیهانی و علمی زیبا، جالب و هیجانانگیزی است، اما از جنبه توریسم فضایی و در سالهای اخیر از جنبه تبلیغات نیز مورد توجه شرکتهای بزرگ و کوچک جهان قرار گرفتهاست.
براساس گزارش فاکسنیوز، کارخانه نوشیدنیهای انرژیزای پوکاری سوییت در ژاپن یکی از این شرکتها است که با ارائه برنامه بلندپروازانهای قصد دارد از قابلیتهای تبلیغاتی بینهایت ماه برای تبلیغ محصولات خود استفاده کند. این شرکت قصد دارد یک قوطی از نوشیدنیهای انرژیزای خود را در تابستان ۲۰۱۶ به کمک شرکت اسپیس ایکس به ماه ارسال کرده و با کمک فرودگر گریفین آن را روی سطح ماه قرار دهد.
این برنامه تاکنون توجه بسیاری را به سوی این شرکت جلب کرده و به گفتگوها برسر قابلیتهای تبلیغاتی کره ماه دامن زدهاست. آیا ممکن است انسانها روزی ماه را به یک بیلبورد تبلیغاتی بزرگ تبدیل کنند؟
برخی از شرکتها تاکنون عبارت Moonvertising به معنی تبلیغات روی ماه را به عنوان سبکی جدید از تبلیغات مورد استفاده قرار دادهاند. یکی از آنها کوکاکولا است که قصد داشت در آستانه سال ۲۰۰۰ به استفاده از لیزر لوگوی خود را روی سطح ماه به نمایش بگذارد. در سال ۲۰۰۸ نیز شرکتی دیگر به نام رولینگ راک تلاش کرد چنین کاری را به انجام برساند.
استفاده از لیزر در فضا ایدهای جدید نیست، ناسا بارها و بارها از آن استفاده کرده و از این فناوری برای نقشهبرداری از سطح ماه با کمک از مدارگرد اکتشافی ماه نیز بهره بردهاست. با اینهمه جیمز گراوین دانشمند ارشد مرکز فضایی گودارد در ناسا میگوید چالشهای فناورانهای که برای تاباندن تصویر یک تبلیغ در فاصله بیش از ۳۸۶ هزار کیلومتری از زمین وجود دارند کوچک نیستند و دشواریهای مهندسی زیادی برای انجام این کار وجود دارد، که یکی از مهمترین آنها این است: خاک ماه تنها هشت تا ۱۰ درصد از قابلیت بازتابی برخوردار است،یعنی کمی روشنتر از ذغال چوب است.
لیزرهای کنونی که برای انجام عملیات فضایی از قبیل محاسبه دقیق فواصل و ارزیابی ترکیب اجرام مورد استفاده قرار میگیرند، توانایی درخشان ساختن محوطهای به بزرگی ماه را ندارند. به گفته گراوین برای اینکه یک پیکسل از یک تصویر روی سطح ماه از زمین قابل مشاهده باشد، باید منطقهای بزرگتر از شهر دلور را روی سطح ماه روشنساخت و چنین لیزرهایی به انرژی صدها برابر انرژی مورد استفاده لیزرهای فضایی امروزی نیاز دارند.
به گفته وی، اگر بتوان چنین کاری را از روی فضاپیمایی در مدار ماه انجام داد،احتمال موفقیت آن بیشتر خواهدشد. گراوین میگوید به جای سطح ماه میتوان از فضای تاریک نیز استفاده کرد،به این شکل با تاباندن همزمان نور توسط مجموعهای از ماهوارههای مکعبی کوچک در منطقهای معین از فضای تاریک،میتواند بیلبوردی فضایی ایجاد کرد. البته چنین کاری درصورتی ممکن است که هزاران ماهواره یکشکل به صورت همزمان در مدار پایینی زمین نورافشانی کنند.
برخی از شرکتها تاکنون برای بهرهبرداری از قابلیتهای تبلیغات فضایی راهکارهای نوآورانهای ابداع کردهاند، برای مثال شرکتی به نام Tnuva در سال ۱۹۹۷ توانست یکی از تبلیغات خود را در ایستگاه بینالمللی میر ضبط کند و پیتزا هات نیز در سال ۲۰۰۱ پیتزایی را برای ایستگاه فضایی بینالمللی ارسال کرد.
باوجود رقابت شدیدی که برای بهرهبرداری تبلیغاتی از فضا وجود دارد، گراوین معتقد است استفاده از سطح ماه به عنوان یک بیلبورد بزرگ ایدهای چندان عملی به نظر نمیآید و برای اجرای آن به دانش مهندسی بالایی برای رفع چالشهای موجود نیاز است.
منبع: همشهری آنلاین