دنیای تبلیغات-ثریا نوروزی- بازاریابان دائما در حال کار بر روی پلت فرم های رسانه های اجتماعی متعدد هستند و با اعمال تغییرات در تبلیغات دیجیتال سعی در جذب گروه هایی که حفظ و نگهداری آنها بسیار سخت است، دارند- این گروه ها بزرگسالان بین ۱۸ تا ۳۴ سال هستند که به تبلیغات سنتی پاسخ منفی داده و آن را ندید میگیرند. چند تن از متخصصین تبلیغات دیجیتال در شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک, تویتر, پاندورا و اسنپ چت به جای تمرکز بر روی این موضوع که “چگونه بزرگسالان نسبت به تبلیغات بی علاقه میشوند، پیشنهاد میکنند که وقت بیشتری را صرف آنالیز این نکته کنیم که بزرگسالان چگونه از رسانه های دیجیتال استفاده میکنند و سپس استراتژیهای بازاریابی خود را حول آن بسازیم. “تریور جانسون” به عنوان مدیر تیم آژانس جهانی فیسبوک میگوید: “وقتی ما درمورد نسل Y (متولدین بین اوایل دهه ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۰۰ millenials or Y-generation نامیده میشوند.) فکر میکنیم , نگاهمان به آنها به دید یکی از بخشهای بازار نیست بلکه از نظر ما رفتار این نسل چیزیست که به معنای واقعی نیرو محرکه رفتار اجتماعی و تکنولوژیکی است.” آنچه در ادامه میخوانید چهار نکته مفیدیست که بازیگران قدرتمند عرصه دیجیتال برایمان فاش میکنند:
۱-تا میتوانید خود را به مشتری نزدیک تر کنید
استیو هوانگ, مدیر عملیات ها و استراتژی در اسنپ چت میگوید:” وقتی برندها میخواهند نسل Y را مورد هدف قرار دهند باید به جای کلی نگری, جزئی نگر باشند . به عبارت دیگر بجای global , به موضوع کاملاlocal نگاه کنند. با این پیش فرض که چنین توصیه ای به نوعی تبلیغی برای فیوچر “Live Story” اسنپ چت (این فیوچر به کاربران/اسنپچترها یی که در یک ایونت یا محل مشترکی با هم حضور دارند اجازه میدهد اسنپ هایشان را در مورد یک داستان مشترک با هم به اشتراک بگذارند. این اسنپ ها به شکل استریم به برندهای مختلف فروخته میشود) است, توصیه ای کاملا بجاست اما ایده بزرگتری که پشت این توصیه وجود دارد این است که اعضای اصلی اسنپ چت که بین ۱۸ تا ۲۴ سال سن دارند از اینکه وسیله ای برای انتفاع دیگران باشند متنفرند. در عوض انها میخواهند ویدیوها و عکسهایی را ببینند که دوستانشان به اشتراک گذاشته اند.
چنین رویکردی کاملا متفاوت از روشی است که برندها از فیسبوک و تویتر برای افزایش تعداد هوادارانشان استفاده میکنند.
۲-کم در مورد ویدیوها باز هم زیاد است
جای تعجب نیست که فیسبوک پر از ویدیو های اتو پلی است اما این به آن معنا نیست که برندها کلیپ اجتماعی مناسب برای آن پلت فرم را ساخته و عرضه کرده اند. آقای جانسون از فیسبوک ساخت ویدیوهایی با مدت زمان چهار, هشت و ده ثانیه ای را توصیه میکند. وقتی مردم بر روی یک ویدیو کلیک میکنند, صدای ویدیو به صورت اتوماتیک به گوش میرسد که به نحوی کمک میکند بیننده را برای تماشای ویدیوهای طولانی تر گیر بیاندازید. شاید فقط به اندازه سه ثانیه اول یک ویدیو فرصت دارید تا توجه مردم را با مطلب خود جلب کنید. پس از این زمان, آنها یا ۵فقط ثانیه بعدی را تماشا میکنند و یا ۱۰ دقیقه.
۳-افراد مشهور جدید را کشف کنید
استفان پرگر,مدیر توسعه آژانس تویتر,معتقد است ستاره هایی که در ابتدای مسیر پیشرفت و شهرت هستند پرطرفدار تر از ستاره های مشهور ابتدای لیست میباشند. بهتر است برندها در زمان پست یک ویدیو, عکس و یا GIF, از رفتار این ستاره ها تقلید کرده و یا با آنها کار کنند.
۴-خلاقیت به پشتوانه داده ها
علیرغم تمامی صحبت ها در زمینه کمبود خلاقیت در مورد موبایل ها,تامارا بدروسیان از پاندورا, عقیده دارد داده ها باید مشخص کنند که یک تبلیغ چگونه است. برای مثال, زنان ۱۸ تا ۳۴ سال دوست دارند در پاندورا به ویولونیست یوتیوب, Lindsey Stirling گوش کنند. آنها همچنین بیشتر به این ویولونیست از طریق اپلیکیشن شرکتی که موزیک را ارسال میکند, گوش میدهند (۸۰ درصد از هشتاد میلیون کاربر فعال پاندورا از طریق موبایل گوش میدهند.). چنین اطلاعات خامی میتوانند یک کمپین را شکل دهند و مشخص نمایند که آیا بهتر است این کمپین بر روی موبایل لانچ شود یا بر روی دسکتاپ. او میگوید:” ما هیچوقت صرفا به استراتژیهای “اول-موبایل” یا “فقط موبایل” متوسل نمیشویم. پیام های خلاق خود را متناسب با محیط و نگرش گروه هدف خود تنظیم کنید.”
(این مطلب از سوی دنیای تبلیغات، با حمایت مالی شبکه تبلیغات(ای نتورک)٬ که یک سرویسدهنده آنلاین برای تبلیغات اینترنتی است تهیه شده است)
خانم نوروزی گرامی
بسیار آموزنده و لذت بخش بود