دنیای تبلیغات- امیرحسین نوریان: دیدن این تبلیغ کافی است تا برای همیشه نام «ناندوس» را بخاطر بسپارید و عاشق قدرت تبلیغات و دنیای جذابش شوید. ایده تبلیغ ساده است اما اجرای فوقالعاده و جسارت وحشتناک در ساخت، با رعایت ریزهکاریهای فراوان، آن را به یکی از جذابترین تیزرهای تلویزیونی تبدیل کرده است.
دیکتاتور بزرگ زیمباوه «رابرت موگابه» سر میز نهارخوری بزرگ و مجللی «تنها» نشسته و حسرت لحظات شاد و مفرحی را میخورد که با دوستانش در حال «لذت بردن» است. دوستانی همچون «قذافی» و «صدام»! و اینکه چهطور با آن دیکتاتورهای سنگدل «کودکانه» شادی و بازی میکند. از آببازی و پرواز در شنها تا تقلید صحنه عاشقانه و معروف تایتانیک بر روی تانک!
تبلیغ، سرشار از ظرایف سناریونویسی است. طراحی صحنه و تدوین خوبی هم دارد و تقابل صحنههای گرفته و کمنور تنهایی با سرمستی و نشاط زیر نور خورشید بسیار تاثیرگذار شده است. حالا ناندوس وارد میشود. موقع خوردن غذا نباید احساس تنهایی کنید با غذاهای شش نفره ناندوس…
این تیزر با عنوان آخرین دیکتاتور بهجا مانده (The Last Dictator Standing) بهخاطر جذابیتی که در استفاده از بزرگترین دیکتاتورهای جهان داشته از بسیاری از شبکههای معروف خبری پخش شده و سود سرشاری را برای صاحبانش به ارمغان آورده.
تیزر در یک اقدام هوشمندانه این حس را به شما میدهد که در خصوصیترین لحظههای تفریح چند دیکتاتور وارد شدهاید و دارید صحنههایی را میبینید که هر فردی شانس دیدنش را ندارد. بلاهتهایی از افرادی که تنها چهرههای خشن و سنگیشان را دیدهایم. ماکس ساترلند در کتاب روانشناسی تبلیغات تجاری میگوید: «مصرفکنندگان، هنگام دیدن یک شخصیت در تبلیغات احساس میکنند در تجارب او شریک هستند. یعنی مصرفکننده به شکلی تخیلی رویدادهای داستان را از منظر شخصیتی که با آن همانندسازی کردهاند، تجربه میکنند.»
پیشنهاد میکنم این تبلیغ هوشمندانه را که با زیرکی عجیبی دیکتاتورهای قدرتمند را برای رسالت تبلیغاتیاش به سخره میگیرد، بارها ببینید و توجه کنید چهطور نام ناندوس که با لذت تنها نبودن گره خورده، دیگر از خاطرتان پاک نخواهد شد.
حواستان باشد جزییات و جذابیت تصاویر مانع نشود که از شنیدن موسیقی شاهکارِ رمانتیک و ریتمیکش که با تداعیات ذهنی ما ازدیکتاتورها در تضاد است غافل شوید.
توضیح: ناندوس مجموعه رستورانهایی است که ماده اصلی غذاهایشان مرغ است و توسط چند فرد موزامبیکی-پرتغالی در سال ۱۹۸۷ در آفریقای جنوبی فعالیتاش را شروع کرد و در سایه تبلیغات متفاوتش به سرعت معروف شد و در سال ۲۰۱۰ جزو برترین برندهای دنیا قرار گرفت.