پیشنهاد سردبیرعمومیمعرفی

گفتگویی با “امید خاکپورنیا” کارگردان تیزر محبوب “یک اشتباه کوچولو”

دنیای تبلیغات- امیر حسین نوریان-  بارزترین ویژگی “امید” خاکی بودن و منش صادقانه اش است و  ذهن خیالبافش سرشار از سکانس های سینمایی است. تیزر “یک اشتباه کوچولو” اش اخیرا بر روی آنتن بود. پیشتر هم غیر از تیزرهای تجاری خوبش، تیزرهای فرهنگی آموزشی محبوبی ساخته بود. به بهانه محبوبیت  تیزر اخیرش با “امید حاکپورنیا” گپ زدم :

10294441_10152153548858303_5539660355439974294_n

 

  •     از دیدن کار اخیرت لذت بردم . تا جایی که مقدوره از شرایط پیش تولید سفارش دهنده و بودجه و زمان های تصویر برداری تا فاینال شدن کار بگو؟

ممنونم امیر جان بابت لطفی که داری. باید عرض کنم آگهی تلویزیونی یک اشتباه کوچولو در استودیو فیلمسازی ترنج تولید شد. استودیو ترنج، یکی از زیرمجموعه‌های موسسه فرهنگی هنری روزگار طرفه‌ می‌باشد که سایر زیر مجموعه‌های این موسسه، آژانس تبلیغاتی بادکوبه و انیما طرفه هستند. آقای بابک بادکوبه به عنوان مدیر عامل آژانس بادکوبه، به همراه آقای پورمحمدی، مدیر مرکز رسانه‌ی قوه‌ی قضاییه، ایده‌ای داشتند مبنی بر تولید مجموعه‌ای از آگهی‌های فرهنگی که در آنها، معضلاتی که باعث ایجاد جرایم و ناهنجاری در سطح اجتماع هستند، مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به آنها آگاهی‌سازی شود.

خب بعد از تایید این ایده، کار به استودیو ترنج جهت آماده‌سازی سناریوها و تولید واگذار گردید. در ابتدا دوستان واحد ایده‌پردازی، شروع به تحقیقات میدانی کردند و فهرستی از برخی معضلات مورد نظر، تهیه گردید. سپس با آماده شدن چند سناریو، کارها به مرحله‌ی تولید رسیدند. در ابتدا دو تا از سناریوها توسط من، جلوی دوربین رفتند که یکی از آنها، همین یک اشتباه کوچولو بود.

یک اشتباه کوچولو از نظر شرایط تولید، تفاوت چندانی با آگهی‌های دیگر نداشت. به طور معمول چهار الی پنج روز پیش‌تولید داشت و در این مورد خاص، سه روز فیلمبرداری. چرا که گرفتار توفان‌های تهران شده بودیم که باعث طولانی شدن پروسه‌ی ضبط شد. البته در میانه‌ی کار هم، یکی از بازیگران کودک رو مجبور شدیم تعویض کنیم. به لحاظ بودجه هم، اجازه بدهید در همین حد ذکر کنم که این آگهی، آگهیِ گرونی نبود. بعد از فیلمبرداری هم، دو الی سه روز درگیر تدوین و صداگذاری بودیم.

  • تا جایی من می دونم تیزر محبوبی شده و مردم دوستش دارند. فید بک هایی که خودت گرفتی چی بوده؟

خب عمده‌ی بازتاب‌هایی که من دیدم، بیشتر از طریق شبکه‌های اجتماعی در اینترنت بود. واکنشهای خوبی بود که بیش از نود درصد از مخاطبان، برخورد مثبتی با کار داشتند که برای ما خیلی دلگرم‌کننده بود.

  • الان که کمی از پخش گذشته و عکس العمل ها رو دیدی اگه به زمان قبل از تصویربرداری برگردی چه تغییراتی در آن می دی؟

بعید بدونم تغییر خاصی در کار ایجاد کنم. شاید اگر زمان بیشتری برای پیش‌تولید داشتم، فقط در انتخاب لوکیشن تجدیدنظر می‌کردم.

  • کار جدید چی تو دست داری؟

خیلی دوست داشتم همین آگهی‌های فرهنگی ادامه پیدا می‌کردند و باز هم من آنها را می‌ساختم. ولی متاسفانه قوه قضاییه، به هر دلیلی که من از آن آگاه نیستم، این پروژه را بعد از ساخت این دو آگهی ادامه نداد. با این حال مثل همیشه چند کار تجاری در دست ساخت دارم که برخی از آنها در حال حاضر، پخش می‌شوند و برخی هم آماده‌ی پخش هستند.

  • اوضاع کلی تبلیغات ایران رو چطور ارزیابی می کنی؟

 راستش اوضاع تبلیغات در ایران، در حال حاضر زیاد خوشایند نیست. قبلا در یادداشت‌هایی که اتفاقا در همین سایت دنیای تبلیغات منتشر شد، به طور مفصل به این مشکلات اشاره کردم. ما امروز، مشکل ساخت نداریم. خوشبختانه آگهی‌ها، از نظر کیفیت ساخت و تولید، در شرایط قابل‌قبولی به سر می‌برند. مشکل اصلی، همچنان ایده‌ست. اگر قدری از دخالت‌های مشتریان کم بشود و بیشتر به آژانس‌ها اعتماد کنند، قطعا شرایط بهتری حاصل خواهد شد. به امید روزهای بهتر برای صنعت آگهی‌سازی در ایران.

  • حرف پایانی؟

در پایان می‌خوام از دوستان و همکارانی که در ساخت و تولید این آگهی با من همکاری کردند، تشکر کنم. از آقای پویا بادکوبه، مدیریت استودیو ترنج، که مثل همیشه خیلی پرانرژی از این کار حمایت کردند. همچنین از آقایان محمدرضا و بابک بادکوبه، که به هر حال تولید این آگهی، مرهون زحمات و حمایت‌های این بزرگواران نیز بود. همچنین تمامی همکارانم عزیزم در گروه‌های ایده‌پردازی، تولید، تصویربرداری، صحنه، بازیگرها، تدوین و … که بدون حضور آنان، قطعا این کار از کیفیت فعلی برخوردار نبود. از شما و همکارانتان در سایت دنیای تبلیغات هم کمال نشکر را دارم که همیشه به‌طور جدی و مستمر، صنعت آگهی‌سازی را رصد کرده و به ذکر معایب و محاسن کارهای تولیدی، بدون حب و بغض پرداخته‌اید.

  • ممنون از مصاحبه ات.

 

تیزر را ببینید:

کارگردان: امید خاکپورنیا
مدیر ایده‌پردازی: رضا سعیدی
مدیر تصویربرداری: عبدالله عبدی‌نسب
طراح صحنه و لباس: مهدی سعیدی
مدیر تولید: سعیدشعشعه

تدوین: پوریا خلیلی

دستیار کارگردان: سهیلا کاشفی

گوینده: پویا بادکوبه

صدابردار: علیرضا نوین‌نژاد

چهره‌پرداز: مژگان بهروزی

تصحیح رنگ: هوتن حق‌شناس

بازیگران: مهدی میلانی، ایلیا توکلی و…

تهیه شده در: آژانس تبلیغاتی بادکوبه.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

امیرحسین نوریان

منتقد و تحلیلگر تبلیغات

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا