عمومی

تبلیغ کتاب در رسانه ملی مدیریت هوشمند و طرح جامع نیاز دارد

دنیای تبلیغات – علی‌اکبر اشعری می‌گوید از آنجا که رسانه ملی چه در اصل تبلیغ مطالعه و چه در تبلیغ کتاب‌های خاص می‌تواند از قالبهای مختلف استفاده کند، برای این کار هم طرح جامعی مورد نیاز است، هم مدیریت هوشمندی که بتواند دقیقاً برنامه را مبتنی بر هدف دنبال کند.

n00112097 b در تبلیغ کتاب در رسانه ملی مدیریت هوشمند و طرح جامع نیاز دارد

به گزارش دنیای تبلیغات علی‌اکبر اشعری در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره ریشه‌های مسئله تبلیغ نشدن کتاب در رسانه‌ ملی، ضمن اشاره به اینکه وضعیت دوگانه تبلیغ کتاب در تلویزیون در حال لطمه زدن به هدفی است که این حرکت فرهنگی می‌توانست به دنبال داشته باشد، اظهار کرد:  همه این موضوع برمی‌گردد به تلقی مدیران و کارگزاران سازمان صدا و سیما نسبت به کتاب. سازمان صدا و سیما در ارتباط با تبلیغ کتاب قاعدتاً یکی از این سه رویکرد را می تواند داشته باشد؛ نخست اینکه به تبلیغات کتاب هم مانند سایر کالاها به عنوان منبع درآمد نگاه کنند دوم اینکه تبلیغ کتاب را در راستای ماموریت اصلی سازمان قلمداد کنند و همانطور که نه تنها برای پخش سریال و مستند و غیره انتظار درآمد ندارند، بلکه برای تولید آنها هم هزینه های زیادی می کنند.

وی ادامه داد: نگاه سوم هم نگاه خنثای اقتصادی به مسئله تبلیغ کتاب است؛ در این حالت تهیه کننده باید هزینه تولید برنامه را از طریق ناشر یا صاحب اثر تامین کند. اقتضای پاسخ به دغدغه های کمی سرانه مطالعه کتابهای مفید به ویژه دغدغه و تاکیدهای مکرر مقام معظم رهبری اقتضا دارد سازمان صدا و سیما نگاه دوم به تبلیغ کتاب را انتخاب کند. چرا که وقتی درآمد یا پرکردن برنامه ها هدف قرار بگیرد، هر کتابی، حتی کتابی که ارزش تبلیغ ندارد، به شبکه‌های رادیو و تلویزیون راه پیدا می‌کند. در حالی که این هر دو اتفاق یعنی درآمدزایی یا پرکردن برنامه‌ها که به ورود هرکتابی به شبکه تبلیغ رسانه ملی بینجامد، نقض غرض است.

اشعری با تاکید بر اینکه درآمدزایی یا پر کردن برنامه‌ها که به ورود هر کتابی به شبکه تبلیغ رسانه ملی بینجامد، نقض غرض است، تصریح کرد: از آنجا که رسانه ملی چه در اصل تبلیغ مطالعه و چه در تبلیغ کتاب‌های خاص از قالبهای مختلف می تواند استفاده کند، برای این کار هم طرح جامعی مورد نیاز است، هم مدیریت هوشمندی که بتواند دقیقاً برنامه را مبتنی بر هدف دنبال کند.

این فعال فرهنگی افزود: شکی نیست تاثیرگذاری تلویزیون در موضوع تبلیغ کتاب را نمی‌توان انکار کرد البته نقش تبلیغات آن هم در رسانه ملی اصلاً قابل انکار نیست. منتهی در تبلیغ باید قواعد آن را رعایت کرد، اینکه ما کتاب را در شبکه یا ساعتی کم مخاطب مطرح کنیم، یا کتابی را یک بار در یک برنامه معرفی کنیم و فکر کنیم برای آن تبلیغ کرده‌ایم در حالی که این موضوع غلط است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد علت حضور نیافتنش در شورای کتاب سیما نیز گفت: مدتها قبل زمانی که در جلسات شورای مشاورین سازمان صدا و سیما شرکت می کردم، طرحی را درباره قالب‌های تولید برنامه به منظور ترویج فرهنگ مطالعه پیشنهاد کردم که نسبتاً مورد توجه قرار گرفت. بعداً هم هر گاه با مدیران ارشد سازمان دیدار داشتم، ضرورت تشکیل شورایی به همین منظور را مطرح می‌کردم؛ تا اینکه در دو موقعیت جداگانه از سوی معاونین محترم صدا و سیما برای شرکت در جلسات جداگانه‌ای که قرار بود تحت عنوان شورای کتاب تشکیل شود شرکت کنم. طبعاً من هم پذیرفتم و در هر کدام از این دو شورا هم چند جلسه‌ای شرکت کردم و حتی طرح مکتوبی هم به هردو شورا ارائه کردم. اما در عمل احساس نکردم که این جلسات خیلی جدی باشد. به همین دلیل دیگر به این جلسات نرفتم. البته بعدها هم شنیدم برخی دیگر از دوستان عضو این دو شورا هم به همین جمع بندی رسیده اند.

اشعری در پایان گفت: البته معاون صدا نه ولی آقای دارابی معاون سیما یک بار در ملاقات مشترکی که مدیر شبکه ۴ سیما که رئیس شورای کتاب معاونت سیما هم هستند، حضور داشتند، علت را پرسیدند و بعد از توضیحات من از رئیس شورا خواستند به این دغدغه‌ها توجه کنند و از من هم خواستند به شرکت در جلسات ادامه دهم، اما دیگر خبری نشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

سمانه پور محمد

کارشناس ارشد ارتباطات ,کارشناس رسانه و زبان انگليسي ,ويراستار کتب تخصصي بازاريابي

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا