دنیای تبلیغات – سمانه پورمحمد – امروزه تبلیغات مقوله ای جذاب و تاثیرگذار است و در بیشتر عرصه ها جایگاه خود را پیدا کرده وحرف اول را می زند. اما اینکه از تبلیغات کجا،چگونه و در چه حدی استفاده کنیم خود، نیاز به دانستن علم آن و بینش دقیق دارد .
به خاطر دارم که در سالهای نسبتا دور زمانی که استفاده از تبلیغات بدین گونه پررنگ و مهم نبود ، در یکی ازسکانسهای یکی از فیلمهای هالیوود درفرمهای متفاوت ،به اندازه صدم ثانیه از یک تبلیغ مربوط به کوکاکولا به قدری هنرمندانه استفاده شده بود که پس از پایان نمایش فیلم ،همان سه هزارم ثانیه تصویر چنان سرو صدایی به پا کرد و آنچنان تاثیری برروی تماشاچیان گذاشت که رسانه ها از ترجیح مخاطب جهت استفاده ازنوشابه های کوکاکولا از آن پس خبر دادند. از آن پس این شیوه تبلیغات با عنوان تبلیغات پنهان یا تبلیغات با محرک زیر آستانه subliminal stimulus با اقبال بیشتری مواجه شد (توضیح در انتهای مطلب)
جای بسی تامل و تعجب است که در دنیای کنونی باوجود این حجم وسیع تبلیغات که برندهای مختلف بسیارهوشمندانه درعرصه های متفاوت جهت تبلیغ کالای خود استفاده می کنند ، چرا ما هنوز یاد نگرفته ایم که چگونه در این مورد رفتارکنیم ؟ اینکه درسالهای اخیر برندهای مختلف ازبانک و موسسات مالی گرفته تا محصولات بهداشتی و مواد غذایی اسپانسر برنامه های تلویزیونی و سریالهای مبتذل سطح پایین شده اند ، جای نگرانی دارد ،اما وقتی این اتفاق به قدری دم دستی و گل درشت و بدون هیچ تفکری دریک سریال نمود پیدا می کند بسیارمحل اشکال است .به راستی پس چه زمانی قرار است یادبگیریم که می شود خیلی هنرمندانه تر وباتعمق بیشتر یک برند را تبلیغ کرد به گونه ای که ضد تبلیغ جلوه نکند !
سریال مدینه که هم عنوان آن و هم داستان سریال مورد انتقاد بوده و این شبها ازشبکه یک درحال پخش است ، در تبلیغ اسپانسر خود ،موسسه مالی و اعتباری عسکریه، بسیار مبتدی ،کودکانه و پیش پاافتاده عمل می کند. سیروس مقدم کارگردان این اثر ،پیش ازاین درسریال پایتخت نیز که در ایام نوروز پخش شد ،بسیارگل درشت و منزجر کننده تبلیغ مرکز خرید اطلس مال را درسریال خود گنجانده بود .
دربیشتر سکانسهای سریال مدینه ،به وضوح و درسطح خیلی ابتدایی ازپنجره اتومبیلها فقط تبلیغات این موسسه دیده می شود ویا در، ورودی بیمارستان مربوطه بنر بزرگی با نام این اسپانسر مشاهده شده درحالیکه بنری با این مفهوم درچنین محیطی بسیار تبلیغ دور از ذهنی است .باوجود این نماها نشان دادن برگه های چک و دسته چکهای بانام این موسسه که به وفور در قسمتهای مختلف دیده می شود نیز دیگر جای بحث ندارد .یکی از بدترین سکانسهای تبلیغ زمانی است که هنرپیشه مرد (مهرداد صدیقیان ) با عجله وشتاب تاکسی گرفته وبه قصد خرید شیر خشک برای فرزندش به راننده تاکسی می گوید که بایستد تا شیرخشک تهیه کند ،در کمال تعجب فقط به عابر بانک موسسه عسکریه مراجعه کرده و پول دریافت می کند و دیگر هیچ ! درحالیکه این روزها که کوچکترین میوه فروشی ها ،سوپرمارکتها وتقریبا بیشتر مراکز خریددارای دستگاههای کارت خوان هستند چگونه است که با آن همه تعجیلی که هنرپیشه دارد و این همه اتلاف وقت ، چنان صحنه ای را درکمال بی سلیقگی کارگردان پدید می آورد ؟!
درواقع مسئله این است که بعضی کارگردانها بیننده را چه چیزی فرض می کنند که بدون هیچ تاملی چنین سریالهایی ساخته وبه گونه ای سخیف از تبلیغات استفاده می کنند .این تبلیغات به قدری مبتذل است که بیننده به جای ترغیب برای استفاده ازآن محصول کاملا برعکس عمل کرده وترجیح می دهد به هیچ عنوان از آن استفاده نکند .
این روزها که مانند قارچ بانک وموسسه مالی اعتباری در کشور روییده است ،این موسسه به گونه ای در این سریال مطرح می شود که گویی فقط همین یک مورد است .کاش کمی واقع بینانه تر ومنطقی تر به این مقوله پرداخته شود .
وقتی خیلی دقیق و بی کم و کاست موضوعات و داستانهای سریالها وفیلمهای هالیوودی کپی برداری می شوند ،خوب بود لااقل دراین موارد هم ذره ای از آنان الگو برداری شده و سلیقه به خرج داده می شد .این ضدتبلیغات هرروز بیشتر و بیشتر می شود و بیشتر راغب می شویم که از چنین محصولاتی ،موسساتی و برندهایی استفاده نکنیم .
توضیح:
ویکاری در سال ۱۹۵۷ آزمایش معروفی را در یک سینما در شهر نیوجرسی انجام داد. چنان که میدانیم فیلم های سینمایی بر اساس پخش تعداد زیادی تصویر در هر ثانیه نمایش داده میشوند. مغز ما تصاویر مجزا را تحلیل کرده و فیلم به صورت پیوسته دیده میشود. ویکاری در بین هر شانزده فریم یک تصویر قرار داد که بر روی آنها نوشته شده بود Drink Coca Cola (کوکاکولا بنوشید) و یا Hungry? Eat popcorn (گرسنه هستید؟ پاپکورن بخورید)
هر یک از این تصاویر در هر بار به مدت سه هزارم ثانیه نمایش داده میشدند. طبیعتا هیچ یک از تماشاگران متوجه وجود این نوشته ها بر روی اسلایدهای فیلم نشد، اما فروش کوکاکولا و پاپکورن در بوفه سینما افزایش پیدا کرد!! بعد ها گفته شد ویکاری درصد افزایش فروش را دستکاری کرده تا یافته خود را بزرگ تر جلوه دهد. اما به هرحال در تحقیقات آقای ویکاری مشخص شد مغز و ذهن انسان توان دریافتن چنین مطالبی را که ظاهرا در سطح ادراکی نبوده اند، دارند.
(این مطلب از سوی دنیای تبلیغات، با حمایت مالی شبکه تبلیغات٬ که یک سرویسدهنده آنلاین برای تبلیغات اینترنتی است تهیه شده است.)
سرکار خانم پور محمد
این مطلب از آموزنده ترین مطالبی بود که تا کنون خوانده بودم
ممنون
با سلام و احترام و تبریک به خاطر این مطلبی که نوشتید …
راستش اصولا بیشتر فیلم ها و سریال هایی که دارای اسپانسر نمایشی هستند را می بینم و نقد می کنم … نقد شما کاملا منطقی و اصولی بیان شده است به امید تعاملات بیشتر و نقدهای شما بانوی گرامی … پیروز باشید …
با سلام
ازلطف شما خواننده های عزیز سپاسگزارم ، منتظر نظرات و انتقادات ارزشمند شما دوستان گرامی هستم .
سمانه پورمحمد
http://sustrad.co.ukMulberry Outlet
Mulberry Bags http://sustrad.co.uk
سلام.ممنون از مطالب شما.مایل بهمشاوره و همکاری در زمینه برند یک محصول از شما هستم.
درود بر شما
در خدمتیم
پدیده ادراک آستانه ای به طور عمومی در تابستان ۱۹۵۷ به دنبال یک آزمایش انجام شده توسط جیمزویکریدر تئاتر فیلم نیو جرسی نمایان شد. او مدعی شد که در طول یک دوره شش هفته ای به ۴۵۶۹۹مشتری در سینمایی واقع در فورت لی نیو جرسی در میان فیلم پیکنیک دو پیام تبلیغاتی نشان داده شده بود : و کوکا کولا بنوشید که در هر ۵ ثانیه یکبار به مدت سه هزارم ثاینه این پیام نمایش داده شده بودزمان پیام ها چنان کوتاه بودند که آنها هرگز اگاهانه از سوی کسی دریافت نمی شدند اما ویکاری ادعا کرد که در طول این دروه ۶ هفته ای با همه آنکه مشتریان از پیام ها نا آگاه بودند ،فروش پاپ کرن ۵۷٫۸درصد و فروش کوکا لا ۱۸٫۱ درصد افزایش یافتند (کلیم او،۲۰۰۳) ویکاری اصطلاح را برای نخستین بار به کاربردو آنگاه شرکت تبلیغاتی فرافکنی زیر آستانه ای را براساس آن آزمایش شش هفته ای بنیان نهاد . سرانجام در سال ۱۹۶۲ ، او اقرار نمود که پژوهش نخست ، ساختگی بوده و چیزی جز بستری به جهت بازاریابی نبوده است(آلکس ۲۰۰۲)
ممنون آقای گودرزی عزیز
بیشتر کامنت بنویسید
ممنون
ممنون از زحماتتون .انشاا..اگه بشه من میخام پایان نا ممو در مورد تبیلغات ادارک زیر استانه بنویسم
عالی. با آرزوی موفقیت