دنیای تبلیغات- ایرانیها هنر و خلاقیت خود را با معماری تلفیق کردند و در طول سالیان دراز، بناهایی را ساختند که امروز از آنها به عنوان شگفتیهای معماری دنیا یاد میشود.
معماری در ایران سبکهای مختلفی را تجربه کرد. پارسی، پیش پارسی، مادی، پارتی و معماریهای خاص دورههای هخامنشیان، سلوکیان و ساسانیان از شیوهها و سبکهای متنوع معماری پیش از ظهور اسلام در ایران بودند. پس از اسلام نیز سبکهای خراسانی، رازی، اصفهانی و آذری بخش مهمی از معماری را شامل میشدند.
مروری داریم بر ویژگیهای معماری برخی از این بناهای شگفتانگیز.
تخت جمشید
معماری تخت جمشید از شگفتیهای طراحی و ساخت بنا در دنیاست. در آن زمان ساخت این بنا هدفی جز بیان شکوه و عظمت امپراطوری و بالاخص شخص پادشاه نداشت.
تخت جمشید پایتخت کوهستانی امپراطوری پارس بود که یونانیان آن را پرسپولیس (به معنای شهر شارسه) مینامیدند. در تخت جمشید وجود سنگهای خوب و مناسب محلی، زمینه را برای معماری کاخ های ستوندار با تزیینات حجاری و رنگآمیزی شده و نیز استفاده از آجرهای لعابدار در برخی قسمتها را فراهم آورده بود.
ستونهای این بنا با وجود گذشت سالهای طولانی و پشت سر گذاشتن حوادث گوناگون هنوز سر پا ماندهاند. این ستونها برخلاف آن چه که به نظر میرسد یکپارچه نیستند و به صورت تکه تکه روی هم سوار شدهاند. در محل اتصال این تکهها سرب مذاب ریخته شده که سازه را در مقابل هر تکان و لرزهای مقاوم نگه میدارد. نخستین بار در تخت جمشید بود که ستونها تا آخرین حد ممکن از هم فاصله گرفتند.
استفاده از فلزهای گرانبها برای تزیین نقوش، ظرافت آنها، رنگآمیزی و تعدد پلکان از موارد جالب معماری تخت جمشید است. ساخت این بنا ۲۵ قرن پیش در زمان حکومت داریوش آغاز و بعدها توسط جانشینانش کامل شد. گفته شده ۱۲۰ سال طول کشید تا تخت جمشید توسط هنر معماران و هنرمندان ایرانی کامل و به عنوان نمایش عظمت و شکوه فرمانروایی پادشاهان هخامنشی به دنیا معرفی شود.
یکی از هنرهای معماری در تخت جمشید این است که نسبت ارتفاع سر درها به عرض آنها و همین طور نسبت ارتفاع ستونها به فاصله بین دو ستون «نسبت طلایی» است. نسبت طلایی نسبت مهمی در هندسه است که در طبیعت وجود دارد. به کار بردن این نسبت در ساخت تخت جمشید از ویژگیهای منحصربهفرد معماری ایران در قرنها پیش بوده است.
تخت جمشید مدت حدود ۵۰ سال، مرکزی برای برگزاری مراسم آیینی و جشنها به ویژه نوروز بوده است. این بنای باشکوه ۳۳۰ سال پیش از میلاد مسیح با حمله اسکندر مقدونی سردار یونانی به آتش کشیده شده و بخش عظیمی از کتابها، فرهنگ و هنر دوره هخامنشی نابود شد. با این حال هنوز ویرانههای تخت جمشید از پرطرفدارترین مکانهایی است که ایرانیها و گردشگران خارجی را به شیراز میکشاند.
طاق کسری
طاق کسری یا ایوان مداین با بزرگترین طاق خشتی جهان، از معماریهای دوره ساسانیان است. این سازه را مهمترین معماری این دوره میدانند. گفته شده پادشاهان ساسانی برای ساخت طاق کسری، معروفترین معماران را از نقاط مختلف فراخواندند و سه هزار کارگر برای ساخت آن به کار گمارده شدند. به گفته مورخین ساخت این بنا ۲۰ سال طول کشید.
مهمترین قسمت این کاخ٬ مدخل اصلی آن است که به شکل ایوانی عریض و مرتفع٬ رو به خارج ساخته شده و تالار مستطیل شکلی در پشت آن قرار داشته است. طاق بزرگ این سازه بر روی دیوارهها و بدون ستون بنا شده و در طرفین آن راهروها٬ اتاقها و تالارها با پوشش گنبدی و گهوارهای قرار گرفتهاند. قسمت جلویی هلال بزرگ و بخشی از نمای اصلی کاخ هنوز پا برجا است.
نمای خارجی این کاخ با آجر ساخته شده و ستونها و کنگرههای آن با ورقهای مس مزین به طلا و نقره پوشانده شده بود. ایوان مداین در طول سالها از قلمرو ایران خارج شد و هماکنون خرابههای آن در ۳۷ کیلومتری جنوب شهر بغداد در ساحل خاوری رود دجله قرار دارد.
مسجد شیخ لطفالله اصفهان
مسجد شیخ لطفالله اصفهان که در ضلع شرقی میدان نقش جهان واقع است، از معروفترین مساجد دنیا از نظر معماری به شمار میرود. این مسجد بین سالهای ۱۶۰۲ تا ۱۶۱۹ و به دستور شاه عباس صفوی بنا شد. معمار این بنای ارزشمند استاد محمدرضا اصفهانی است. این مسجد به نام شیخ لطفالله جبلعاملی، عالم بزرگ عصر صفوی است که به دعوت شاه عباس از لبنان به ایران آمد و به تدریس فقه و اصول پرداخت.
گنبد سلطانیه
معماران ایرانی بلندترین گنبد آجری و نخستین گنبد دوجداره جهان را با ساخت گنبد سلطانیه زنجان به نام خود ثبت کردند. ارتفاع آن ۵۰/۴۸ متر و قطر دهانهاش ۴۰/۲۴ است. این بنا در زمان ساخت خود به عنوان تحول عظیمی در معماری اسلامی ایرانی به حساب میآمد. از این گنبد به عنوان یکی از شاهکارهای معماری اسلامی نام برده میشود.
آرتور پوپ پژوهشگر آمریکایی آثار تاریخی و هنری ایران درباره این بنا گفته است: «گنبد سلطانیه به رغم حجم بزرگش، سبک و با روح به نظر میرسد و مانند طاق آسمان مستحکم است. بارها و فشارها به درستی در نقاط نسبتاً معدودی تمرکز یافتهاند و هیچ مانعی برای آنکه حرکت هماهنگ و رو به عروج بنا را مخدوش کند وجود ندارد؛ از این رو بنا از لحاظ ساختار یک شاهکار است.»
چهلستون
دوره حکومت صفویان، دوران شکوفایی هنر معماری ایران بود. در این دوران به دلیل علاقه شاه به معماری و ساخت بناهای باشکوه، شهر اصفهان میزبان بهترین معماران ایران بود و بناهایی که در این دوره ساخته شدند، امروز به پربازدیدترین مکانهای کشور تبدیل شدهاند.
مسجد گوهرشاد مشهد
مسجد گوهرشاد مشهد نیز از زیباترین مساجد ایران و حاصل هنر بینظیر معماران این سرزمین است. این مسجد به دستور گوهرشاد بیگم، همسر شاهرخ تیموری، در کنار حرم امام رضا (ع) ساخته شد. این مسجد که به شیوه معماری تیموری است، به دست قوامالدین شیرازی بنا شده است.
این مسجد یکی از بناهایی است که گویای ویژگیهای معماری اصیل و سنتی ایران است. از ویژگیهای منحصر به فرد این مسجد استفاده از رنگهای شاد در آن است. رنگهای آبی کبالتی و فیروزه ای، سفید، سبز روشن، زرد، زعفرانی، ارغوانی و سیاه براق با انعکاس در بنا و تلفیق با سایههای مختلف جلوه خاصی را به مسجد داده است که بر زیبایی آن میافزاید.باغ ارم شیراز
عمارت باغ ارم شیراز از زیباترین معماریهای ایرانی است. بنای اولیه عمارت باغ ارم در زمان فتحعلیشاه قاجار، توسط یکی از معماران معروف آن دوره ساخته شد.عمارت اصلی در زمان سلطنت ناصر الدین شاه قاجار توسط حسینعلیخان نصیرالملک پیریزی شد که با مرگ وی، خواهرزاده او ابوالقاسمخان نصیرالملک امور باغ ارم را به دست گرفت و عمارت نیمهکاره را تکمیل کرد. این عمارت به سبک زمان قاجاریه و به تقلید از سبک معماری زندیه ساخته شده است.