دنیای تبلیغات –روابط عمومی به این منظور به وجود آمد تا با کشف و جمع آوری واقعیات و انعکاس آنها راه را براجرای برنامه ها هموار و قابل قبول سازد، نه کاهی را کوه کند ولابی گری در پارلمان ها و شوراها برای تفهیم و روشن ساختن و نشان دادن بد و خوب و دادن ارقام و آمار واقعی و واقعیت تجربه گذشتگان درباره موضوع مورد بحث به نمایندگان بود که اینک به صورت نوعی کارچاق کنی درآمده است
به گزارش دنیای تبلیغات به تقل از شارا در ایالات متحده، نخستین تمرین سیاست سازی و آماده کردن مردم برای حمایت از این سیاست و در نتیجه تغییر مسیر تاریخ که از آن پس یک حرفه شده و ادامه یافته ۱۵ فوریه ۱۸۹۸ به ثمر نشست و در این روز انفجار یک کشتی آمریکایی به نام ایالت «مینMaine» در ساحل هاوانا (کوبا) که ۲۶۰ کشته داشت، بهانه جنگ با اسپانیا را به دست دولت واشنگتن داد و جنگ دو کشور از ۲۵ اپریل (دو ماه و ده روز بعد) در کوبا و پورتوریکو آغاز شد که تا ۱۲ آگوست این سال به پیروزی آمریکا و خروج اسپانیا از کوبا، گوام، پورتوریکو و فیلیپین انجامید. این مناطق طبق معاهده پاریس ـ مورخ دهم دسامبر ۱۸۹۸ در کنترل دولت واشنگتن قرار گرفت و به نوشته مورخان، از همان لحظه «امپریالیسم آمریکا» پا به عرصه وجود گذارد.
سیاست سازی و آماده کردن زمینه به این طریق را یک روزنامه دار به نام «ویلیام راندولف هِرست Hearst» پایه گذارد. هِرست که صاحب ۳۰ نشریه در ایالات متحده بود [طبق اتوبیوگرافی اش، بدون تلقین از سوی دولت متبوع و دیگران] تصمیم گرفته بود که به آقایی اسپانیا در قاره آمریکا و امپراتوری ۴۰۰ ساله آن پایان دهد. وی این کار را با فرستادن خبرنگار به مستعمرات اسپانیا و انتشار مصاحبه های محلی مربوط به ستمگری های حاکمان اسپانیایی در کوبا، بزرگ کردن اخبار مشکلات و … و مصاحبه با آگاهان در این زمینه و خرید مقاله و تفسیرهای منفی چنان جوی در سالهای ۱۸۹۷ و نخستین ماه های سال ۱۸۹۸ در آمریکا بوجود آورده بود که اعضای کنگره و مردم آمریکا برضد اسپانیا برانگیخته شده و آماده اخراج اسپانیا از قاره آمریکا به هر بها، حتی با توسل به جنگ شده بودند که در پی انفجار و حریق ناو «مین»، بی محابا تجهیز نیرو و لشکرکشی آغازشد و بیشترِ سیصد هزار نظامی آمریکایی در این جنگ را داوطلبان [میلیشیا] و چابک سوار تشکیل می دادند.
اندکی بعد از جنگ ایالات متحده واسپانیا، ابتکار «هِرست» جهانی شد، روش های روابط عمومی را تغییر شکل داد و با پیدایش رادیو و سپس تلویزیون محور تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها قرار گرفت که یک مورد آن بزرگ کردن افراد دستچین شدهِ اصحاب منافع و کوبیدن رقیبان آنان برای انتخاب شدن است. دیری نگذشت که انتقاد از این روش هم، بدون اینکه موثر واقع شود به میان آمد و منتقدین عنوان «میدیاکراسی = حکومت رسانه ها، حکومت سازی رسانه ها» به جای «دمکراسی = حکومت مردم» را مطرح ساختند ولی کاری از پیش نرفته است.
هواداران دمکراسی واقعی سپس دولتی و یا عمومی (غیر انتفاعی و شورایی) شدن شبکه های تلویزیونی را مطرح کردند که اینترنت بکار افتاد و ابزار انتقال تبلیغ (سیاسی، اقتصادی و اجتماعی) قرارگرفت و پابلیک ریلیشن (روابط عمومی) هم دیجیتالی شد. از (۱۵ فوریه ۲۰۰۵ و آغاز بکار یو تیوب باقی مانده قواعد و اصول تبلیغ صحیح هم با ابزارهای تازه از «پادکست» گرفته تا «سوشل نت ورکها» دگرگون شده است که «رابرت دیلن شنایدر» در کتاب خود چاپ سال ۲۰۱۰ «تبلیغ و روابط عمومی در دنیای دیجیتال» را شرح داده است.
اصحاب نظر انتخاب بارک حسین اوباما در نوامبر ۲۰۰۸ به ریاست جمهوری ایالات متحده را، اوج تبلیغات و شگردهای روابط عمومی نوع تازه بیان کرده اند زیراکه به زعم آنان، اوباما یک فرد غیر معروف، تقریبا بی ثروت، با نامی نامانوس برای آمریکائیان و پوستی تیره و بدون داشتن تجربه کافی در امور سیاسی و اداری بود که تنها دو سال از سناتور شدنش گذشته بود. بانو «آن دورهام» مادر او پس از جداشدن از شوهر کنیایی اش [پدر بارک حسین] که دانشجوی خارجی دوره فوق لیسانس در ایالت هاوایی بود، با داشتن بارک دو ساله با یک دانشجوی فوق لیسانس دیگر و این بار اندونزیایی به نام «لولو سوئه تورو» ازدواج کرد و این خانواده پس از اتمام تحصیلات سوئه تورو به اندونزی منتقل شد و سوئه تورو که یک مسلمان متعصب بود بارک را به مدرسه وهابیون جاکارتا فرستاد. بارک اوباما در ۱۹۷۱ با مادرش به آمریکا بازگشت و پس از اتمام تحصیلات؛ با یک زن سیاهپوست ازدواج کرد، ساکن شهر شیکاگو شد و کار وکالت قضایی را در این شهر تا سناتور شدن ادامه داد. [گفته شده است که «بارک» از واژه عربی برکت گرفته شده است].
برای نخستین بار، نهم نوامبر ۲۰۰۸ استیو کرافت گزارشگر اینوستیگیتیو شبکه تلویزیونی «سی بی اس» آمریکا، در مجله مصور این شبکه [سیکستی مینیتس] گوشه ای ازخروج روابط عمومی از دایره اصول و تعاریف مربوط را آشگار ساخت و راز انتخاب شگفت انگیز «بارک اوباما» و کارها و شگرد تیم روابط عمومی او را برملا ساخت.
اندیشمندان بارها ابراز نگرانی کرده اند که با این وضعیت تبلیغ، و تنظیم تبلیغ به صورت خبر و … ممکن است تمدن بشری پای رو به انحطاط بگذارد، جنگ و شورش و فساد به راه افتد و … که «ویل دورانت» گفته است هرج و مرج و بی قاعدگی در امور، تمدن را نابود می سازد. به اظهار این اندیشمندان، اگر ابزارها و مهارت های روابط عمومی (تبلیغات غیر مستقیم) بیش ازاین حقایق را دگرگون جلوه دهد و یا جوسازی کند واقعیت ها حتی بر تاریخنگاران آشگار نخواهند شد.
روابط عمومی به این منظور به وجود آمد تا با کشف و جمع آوری واقعیات و انعکاس آنها راه را براجرای برنامه ها هموار و قابل قبول سازد، نه کاهی را کوه کند و …. لابی گری در پارلمان ها و شوراها برای تفهیم و روشن ساختن و نشان دادن بد و خوب و دادن ارقام و آمار واقعی و واقعیت تجربه گذشتگان درباره موضوع مورد بحث به نمایندگان بود که اینک به صورت نوعی کارچاق کنی درآمده است و … و لازم است که به نام «حق و حقیقت» یک ضابطه عمومی یونیورسال (جهانی) بر کار روابط عمومی (پابلیک ریلیشن) وضع شود و این، از تکالیف یونسکو است.