اگر روی شیشه داروخانه ای بنویسند:
فروش دارو با معاینه رایگان
آیا به عنوان یک آدم عاقل و بالغ و آگاه، به این دکتر و معاینه اش اعتماد می کنید!؟
حتما نه! چون می دانید که داروخانه ها موسسه خیریه نیستند که برای رضای خدا مردم را رایگان معاینه کنند و اصلا کارشان معاینه و تشخیص بیماری نیست، آنها با این روش فقط می خواهند داروهایشان را بفروشند و بیماری، معاینه و سلامتی مشتریان برایشان اهمیتی ندارد. مگر اینکه شما هم مثل بعضی ها، به این ضرب المثل که می گوید “مفت باشه، کوفت باشه!” باور داشته باشید.
● البته حتما مشتری هایی هستند که از این طراحیهای رایگان (یا طرح ها و قالب های آماده) استقبال می کنند، چون مفهوم طراحی و دیزاین را درک نمی کنند و از اهمیت و نقش دیزاین حرفه ای در ایجاد هویت بصری برای برند و ارتقای جایگاهش و همچنین برای فروش محصول، بی اطلاع هستند.
این مشتری ها شبیه همانهایی هستند که وقتی یک دیگ آش رشته نذری یا مفت گیرشان می آید، آنقدر می خورند که از شدت نفخ، قطع نخاع می شوند!
● اما نکته ای در این تبلیغ هست که کمتر به آن توجه می شود، کمی پایینتر از جمله “طراحی رایگان” نوشته شده “تحویل رایگان”، این یعنی از نظر مدیریت محترم این چاپخانه، مقوله دیزاین نه تنها یک شغل و تخصص حرفه ای محسوب نمی شود، بلکه با “سرویس ارسال بسته با موتور”، تفاوتی نداشته و در یک حد و اندازه است، بنابراین می شود هر دوی آنها را برای مشتری به عنوان اشانتیون، رایگان انجام داد.
● البته این جور تبلیغات، خطری برای طراحان حرفه ای محسوب نمی شود، چون آنها با مشتریانی آگاه و دارای سواد بصری کار می کنند که ارزش دیزاین درست و حرفه ای را می دانند و کار خوب را از کار ضعیف و اِشانتیونیِ رایگان، تشخیص می دهند. اما وقتی چنین تبلیغی با شعار چاپ با طراحی رایگان! به شکل وسیعی اکران شده و حتی تیزر تلویزیونی اش پخش می شود، باید احساس خطر کرد، چون ماجرا دیگر تبلیغ یک چاپخانه نیست، تبلیغ یک تفکر غلط و خطرناک است که اگر ادامه ادامه یابد، جایگاه دیزاین را در جامعه ما با چالش جدی مواجه می کند.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]