آموزشپیشنهاد سردبیر

روابط عمومی و طراحی تبلیغات در حوزه اقتصاد

دنیای تبلیغات – همواره طراحی یکی از عوامل حیاتی در موفقیت یک سازمان است، به طوری که تدوین برنامه های تبلیغاتی بایستی با در نظر گرفتن عوامل تاثیر گذار در فرآیند تصمیم گیری مشتریان بانکی _ از جمله عوامل آمیخته بازاریابی، عوامل محیطی مانند عوامل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و موقعیتی جامعه، خصوصیات فردی مشتریان بانکی و یا عوامل روانی و شخصیتی و اهداف بازاریابی سازمان، انجام شود.

به گزارش دنیای تبلیغات به نقل از شارا، روابط عمومی بایستی مدلی را برنامه ریزی و طراحی کند که در این مدل برنامه ریزی تبلیغات بر اساس شناسایی عوامل درونی و بیرونی سازمان و تاثیرات متقابل آنها بر یکدیگر با نظرخواهی از اهالی فن و با استفاده از مفاهیم منطقی فاز بندی شده اجرا گردد.

به منظور تخصیص بودجه به رسانه های تبلیغاتی از یک مدل تصمیم گیری چند شاخصه استفاده می شود. و این مطلب را از یاد نبریم که «انسان امروز زیر بمباران شدید تبلیغات زندگی می کند. امروزه یک فرد در یک جامعه مدرن تا ۶۵ سالگی حدود ۲ میلیون آگهی می بیند. به تعبیری حدود ۵/۱ سال از عمر خود را صرف دیدن آگهی های تبلیغاتی تلویزیونی می کند که بدون تردید تاثیر شدیدی در روان و ارتباط او با افراد می گذارد.»

این مطالب، پیشانی گفتار «دکتر حسین ابراهیمی مقدم» روان شناس و استاد دانشگاه است. وی می افزاید: «هدف کلی تبلیغات معمولا اقناع و مصرف است و معمولا از رسانه های همگانی بیشترین اقناع را دارد.»

گفته او همچنین حاکیست: «مشخص شده است که یک آمریکایی متعارف هر سال ۱۵۵۰ ساعت تلویزیون نگاه می کند، ۱۱۶۰ ساعت رادیو گوش می کند و ۱۸۰ ساعت مجله مطالعه می کند. بنابراین، او بیش از ۳۰هزار رسانه را بررسی کرده است. حال، در جامعه ما این رقم به نصف (۱۵هزار) می رسد.

ما اگر در هفته حدود ۳۰ ساعت تلویزیون تماشا کنیم بیش از ۱۰۰ آگهی در روز خواهیم دید و ۱۰۰ تا ۳۰۰ آگهی از سایر رسانه ها: رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله، تابلوی اعلانات، پوستر، برچسب روی سپر اتومبیل، آگهی در اتوبوس، تاکسی، مترو و چیزهایی از این قبیل دیده می شوند. در چنین شرایطی، ولی واقعیت این است که قوی ترین تبلیغات نیز نمی توانند در بلندمدت به خوبی کالای مرغوب ما را بفروشند و یادمان باشد که باید با مشتری روراست باشیم و برای این که خوب کالابفروشیم باید کالای خوب داشته باشیم و برای این که تبلیغ، موفق از آب درآید باید قبل از آن یک سری کارها درست انجام شود از جمله: کالای خوب، توزیع مناسب، قیمت مناسب و غیره. آنگاه باید از تبلیغ انتظار داشت.

مدیران روابط عمومی بانک ها که سهم بسیاری را در توسعه مجموعه های خود دارند باید به این مسله آگاه باشند که به چه میزان در راه رشد و توسعه و ترقی مجموعه خود تلاش کرده و به چه میزان به خواسته هایی که داشتند رسیده اند.

واقعیت تحقیقات و پژوهش های مختلفی که صورت گرفته نشان می دهد نیمی از تبلیغات به هدر می رود و فقط نیمی از آن ها تاثیر مناسب می گذارد، پس روابط عمومی نمی بایست بدون برنامه وارد محیطی شود که احتمال اینکه نتیجه رضایت بخش را بگیرد نصف باشد.

مدل های مختلفی از سوی کارشناسان حوزه ارتباطات و تبلیغات معرفی شده تا بتوان بهترین نتیجه را داشت ولی قبل از هر چیزی باید جامعه خود را بخوبی شناخت و مخاطبان خود را رصد کرد تا بدانیم با چه گروهی مواجه هستیم.

نقش تبلیغات در افکار عمومی
جنبه های اقتصادی تبلیغ هر روزه در محافل جامعه شناسی و ارتباطات مطرح شده و مورد نظر قرار می گیرد و می تواند منجر به تغییراتی حتی در افکار عمومی شود.
به عنوان مثال این تاثیرات را در پی دارد:
۱-تشویق به مصرف هر چه بیشتر، دستیابی به رفاه و آسایش شخصی و خانوادگی به هر قیمت حتی به قیمت اطناب و یا تلف کردن منابع به صورت ریخت و پاش، نیاز کاذب، ایجاد حرص و ولع سیری ناپذیر و دایمی، احساس کمبود، تخریب محیط زیست و غیره از کارهای معمول آگهی های بازرگانی است.

۲-تبلیغات می توانند به تقویت روحیه فردگرایی، لذت جویی، کامروایی شخصی، برتر انگاشتن خود نسبت به دیگران، تقلید از افراد و فاصله گرفتن از دیگران منجر شود.

۳-از خودبیگانگی، تردید و دودلی، مسخ فکری و فرهنگی و بی توجهی به سنت ها، میراث های فرهنگی- تاریخی. ممکن است عوارض تبلیغات باشد. البته در صورتی که این تبلیغات فقط صرفاً منافع فرد تبلیغ کننده را در پی داشته باشد.

۴-تبلیغات غالباً معطوف به اهداف، مزایا و منافع آنی و کوتاه مدت است ۵-در تبلیغات معمولاوضعیت، طبقاتی مکنت و ثروت عامل موثر در هدفگیری مخاطب است. در تبلیغات اگر براساس ماهیت خود صرفاً منافع مادی مد نظر باشد ممکن است به افت و تنزل خصلت های انسانی، تضعیف حق همدردی و همدلی، مشارکت و در نهایت انزوای اجتماعی فرد منجر شود. متاسفانه در بعضی تبلیغات، منع تبلیغ لزوماً به آنچه که می گوید اعتقاد ندارد و میان اخلاق و سود، غالباً دومی را انتخاب می کند و بالاخره این که تبلیغات تجاری عموماً با احساس انسان سروکار دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

سمانه پور محمد

کارشناس ارشد ارتباطات ,کارشناس رسانه و زبان انگليسي ,ويراستار کتب تخصصي بازاريابي

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا