آموزشپیشنهاد سردبیر

اصول نامگذاری برندهای موفق و مشهور دنیا

دنیای تبلیغات- سمانه پور محمد- آل ریس و جک‌تروت درکتاب خود با عنوان جایگاه‌سازی، نام‌گذاری برای محصولات را از مهم‌ترین تصمیمات حوزه‌ی بازاریابی معرفی می‌کنند که در حکم قلابی، محصول را به نردبان ذهنی مخاطبان متصل می‌کند.

نام، قلابی برای اتصال محصول به نردبان ذهن

آل ریس و جک‌تروت درکتاب خود با عنوان جایگاه‌سازی، نام‌گذاری برای محصولات را از مهم‌ترین تصمیمات حوزه‌ی بازاریابی معرفی می‌کنند که در حکم قلابی، محصول را به نردبان ذهنی مخاطبان متصل می‌کند. نویسندگان در کتاب خود مثالهایی از اهمیت نام‌گذاری را مورد تأکید قرار می‌دهند. از جمله آنکه به عنوان مثال مهم‌ترین تصمیم در بازاریابی عطر و ادکلن، نامی است که بر روی این‌گونه محصولات گذاشته می‌شود. مؤلفین در مثال دیگری در حوزه‌ی گردشگری، به تجربه‌‌ای جالب‌توجه در این حوزه اشاره می‌کنند. جالب است بدانیم که تا وقتی که نام جزیره‌ی هاگ (یا جزیره‌ی خوک) در میانه‌ی دریای کاراتیپ به جزیره‌ی پارادایز(یا جزیره‌ی بهشت) تغییر نکرده بود، این جزیره توفیقی در زمینه‌ی توریسم بدست نیاورده بود. نام‌ها می‌توانند آغازگر فرآیند جایگاه‌سازی، تسخیر ذهن و قلب مشتری باشند. نام‌های خوب، می‌توانند مهم‌ترین مزایای یک محصول را به ذهن مشتری متبادر کنند. البته گاه نام یک محصول از اندازه‌ی آن فراتر می‌رود و به قدری به خود محصول نزدیک می‌شود که به نام عام تبدیل می‌شود. در ایران از این دست نام‌ها زیاد داریم. از جمله تاید و ریکا، اما این می‌تواند خطرناک باشد، چون به جای اینکه نام به یک اسم تجاری برای برندی خاص تبدیل شود، این عامی برای تمام انواع کالا به شمار می‌آید بنابراین نام‌ها می‌توانند قلب تپنده‌ی یک تجارت باشند و به شخصیت یک کسب‌وکار عیار و وزن بدهند. پشت هر نام می‌تواند ایده‌ای بزرگ نهفته باشد چرا که نام‌ها ماهیتی زنده و جاری هستند و نام‌های ماندگار هر کدام تأثیری را در ذهن ایجاد می‌کنند.

نام سامسونگ با رشد و طلوعی تحول‌آمیز، کاترپیلار با خشونت و مردانگی، فولکس واگن باداوم، نپتون بارنگ، گوگل با جست‌وجو، مک دونالد با خدمات، پپسی با تفاوت،کوکاکولا با شادی، رولکس باوقار، ولوو با ایمنی، آدیداس باکارایی، سونی با احتیاط توأم با غرور، بنز با پرستیز، بی.ام.دبلیو با شتاب، تویوتا با آینده‌نگری، زیراکس با آموزش، دیزنی با نوستالژی، نسکافه با فوریت، لورآل با فردیت، ونام ژیلت با آراستگی،… گره خورده است.

پشت این نامهای بزرگ، دنیایی از تجربه و مفهوم قرار دارد. به مثالهای زیر دقت کنیم، در این نمودارها عوامل موفقیت و ارزش‌بنیادین برخی از نام‌دارترین برندهای تجاری قابل مشاهده است.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

سمانه پور محمد

کارشناس ارشد ارتباطات ,کارشناس رسانه و زبان انگليسي ,ويراستار کتب تخصصي بازاريابي

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا