دنیای تبلیغات- امید خاکپورنیا- فیلم «مردی در قفس» در سال ۱۳۴۴ توسط نصرتالله وحدت در استودیو کاروان فیلم ساخته شد. این فیلم که دومین فیلم وحدت در مقام کارگردان بود، از جمله آثار موفق در زمان خودش بود. اما به اعتقاد نگارنده، مهمتر از خود این فیلم، آنونس یا پیش نمایش آن است. این آنونس نه تنها برای زمان خودش، که به اعتقاد من هنوز هم متفاوت و جذاب است. اگر بخواهیم به تاریخچه ساخت آنونس در ایران بازگردیم، باید از زندهیاد ساموئل خاچیکیان یاد کنیم که نخستین بار، با استفاده از راشهای مورد استفاده قرار نگرفته فیلم «دختری از شیراز» در سال ۱۳۳۳ برای این فیلم آنونس ساخت. بعد از آن بود که کمکم تهیهکنندگان به صرافت ساخت آنونس برای فیلمهایشان افتادند. ولی دست کم تا اواخر دهه چهل، ساخت آنونسها از الگوی یکسانی پیروی میکرد. یعنی یک شروع هیجانانگیز در ابتدا، سپس مقادیری رقص و آواز و چند صحنه احتمالا بانمک و بعد از معرفی عوامل، در نهایت با چند صحنه اکشن به پایان میرسید. اما آنونس فیلم «مردی در قفس»، حکایت متفاوتی دارد. برای آن، صحنههایی به صورت مجزا فیلمبرداری شده و این مورد با توجه به اینکه در آن زمان سعی میشد فیلمها، با حداقل قیمت و خیلی ارزان تولید شوند، اقدامی ارزشمند به حساب میآمد. غافلگیری اصلی این آنونس، در یک دقیقه پایانی آن است. جایی که گوینده آن، یعنی ابوالحسن تهامینژاد در کنار وحدت، هر دو در استودیوی ضبط صدا حضور دارند و بعد از جملاتی در توصیف فیلم، بازیگران را معرفی میکنند.
لازم به توضیح است که در حدود سی ثانیه از این آنونس، حذف گردیده است.