پیشنهاد سردبیرمعرفی

اضافه شد! نسخه تیزر رد شده از سوی ممیزی صدا و سیما و علت آن / مصاحبه با امیر قهرایی کارگردان تیزر سس اصالت

دنیای تبلیغات- امیرحسین نوریان- امیرحسین قهرایی را مردم اخیرا به واسطه دوربین مخفی ها و شوخی هایش با ستارگان می شناسند. اما ساخت تیزری متفاوت برای سس اصالت از سوی او سبب شد تا به این بهانه با او گپ بزنم:

 

1964390207543e18799622b7.18364771 در اضافه شد! نسخه تیزر رد شده از سوی ممیزی صدا و سیما و علت آن / مصاحبه با امیر قهرایی کارگردان تیزر سس اصالت

 

تیزر سس اصالت تیزر جذابی است و واکنش مخاطبان نشان می دهد از دیدنش لذت می برند. ایده تیزر چگونه شکل گرفت؟

تیزر سس اصالت حاصل  خلاقیت و کار تیمی است. من معتقدم فیلمسازی مانند فوتبال است و یک تیم خوب امتیاز بهتری کسب میکند و آقای گل وجود ندارد. این مصداق تیزر سس اصالت است که در اتاق فکر و زیر نظر اقای محمدرضا هاشمیان نوشته شد.  و سپس جهت ساخت به من ارجاع شد. قرار بود اتفاق در یک میهمانی درو استخر در یک خانه مجلل رخ دهد و در  انتهای تیزر یک نفر به عنوان شیطنت سس را در استخر بریزد و استخر آتش بگیرد. در نشست هایی که با آقای هاشمیان داشتم پیشنهاد کردم نفر آخر به علت تندی بیش از حد سس به داخل استخر بپرد و استخر آتش بگیرد. وقتی ساخته شد شورای باز بینی صدا  و سیما  از ما خواستند استخر را حذف کنیم (‌به دلیل بحران کم ابی) در نتیجه تیم سی جی شرکت ایران نوین روی استخر را تبدیل به برکه کردند . در ضمن صدا و سیما پریدن جوان داخل آب را هم حذف کرد و تیزر تبدیل به چیزی شد که شما ملاحظه میفرمایید. اما راستش بچه های سی جی بقدری خوب استخر را حذف کردند که من هم از نتیجه ناراضی نبودم. مهم این بود که نام اصالت به عنوان یک تولید کننده در ذهن بیننده بماند که به گمان من این تیزر همین کار را انجام میدهد.

 تیزر بر خلاف اکثر تیزرهای هم خانواده اش بیشتر بر بخش شادابی و خوشی و سرگرمی تکیه می کند تا کلوز آپ های محصول. البته از نظر من موفق هم بوده. از این منظر نگرانی نداشتید؟

 این هم مدیون بچه های اتاق فکر شرکت ایران نوین است که با این برخورد با یک محصول توانستند حواس بیننده را به موضوعی شاد جلب کنند و در انتها نام اصالت را در ناخود آگاه بیننده بنشانند. تیزر سازی یک علم است. باید کاری کنی که بیننده جذب تیزر شود تا تو بتوانی پیام خود را به او برسانی. ار صرفا تیزر به نمایش محصولات میپرداخت نمیتوانست تاثیری را که اکنون دارد در ذهن بیننده بگذارد. حتی وقتی مدیران شرکت اصالت از من خواستند در نمای پک شات آخر تمامی محصولات غذایی اصالت (‌رب ـ خیارشور ـ ترشی سیر و…..)‌را هم نشان دهم من مخالفت کردم. زیرا برای شرکتی که برای اولین بار میخواهد نام خود را به عنوان یک تولید کننده مواد غذایی به بیننده معرفی کند بهتر است با یک محصول شروع کند و با ماندگار کردن نام خود در آن تیزر و به پشتوانه نام خود باقی محصولات هم مورد توجه مصرف کننده قرار خواهد گرفت.

اسم اصالت اسم وسوسه کننده ایست که می توانست به سناریوی کار سمت و سو بدهد. آیا عمدا به اسمش بی توجهی شده؟

نه من با این طرز فکر مخالفم. این هم از ابتکارات  تیم ایران نوین است که با روش دیگری محصول را به بازار عرضه کنیم. زیبایی این کار این است که با اسم اصالت بازی نکرده ایم و بیشتر با ایجاد حال و هوای شاد توجه بیننده را جذب کرده ایم و بعد نام اصالت در ذهن  او ماندگار کرده ایم.

 حال و روز تیزر سازی ایران را در حال حاضر چطور ارزیابی می کنید و بزرگترین مشکلات موجود در این خصوص چیست؟

به نظر من تیزر سازی در ایران بسیار رشد کرده است و ما اکنون بهترین تیزر ساز ها را داریم. افرادی مانند:‌سعید سبحانی ـ شهرام مکری ـ امیرحسین ترابی ـ امیرحسین توده روستا،سعید حدادی،–بهمن دادفر–، نیما بانکی و….

اینها همه کارگردانان جوانی هستند که تیزر های فوق العاده ای ساخته اند و من همیشه از تماشای کار های انها و خلاقیت هایی در کارهایشان بکار میبرند لذت میبرم. هر یک از این بچه ها در یک  ژانر بخصوص استاد هستند.

 اما تخصص من  در  طنز است، زیرا معتقدم طنز بهترین راه ایجاد ارتباط با بیننده است.

تیزر هایی که با طنز محصول را به بیننده معرفی میکند ماندکاری بیشتری دارد. من اصطلاحی  دارم که میگویم باید (‌kik) داشته باشد. یعنی یک تکان به بیننده دادن در انتهای تیزر. ایجاد یک خنده در بیننده تاثیر را چندین برابر میکند.

بزرگترین مشکل ما در تیزر سازی در ایران این است که تهیه کننده نخواهد به اندازه کافی خرج کند و از کارگردان بخواهد تیزر را سر هم بندی کند. در این صورت است که کار نمیتواند زیبا شود. (‌البته اگر سناریو مستلزم چنین کاری باشد). خوشبختانه با شرکتی کار میکنم که این اجازه را به تیم حلاقه خود میدهد. بعضی اوقات به شوخی به خانم شفیعی و اقای سیفی مدیریت شرکت ایران نوین میگویم: شما کارگردان میسازید، چون آنچه را که کارگردان نیاز دارد  را بی چون و چرا در اختیار او میگذارید. واقعا چرا اکثر تیزر های این شرکت خوب هستند؟ چرا بهترین تیزر ساز ها در این شرکت کار میکنند؟ چون اجازه پیدا میکنند بر بال  تخیلات خود پرواز کنند بدون هیچ پروایی از مخارج زیاد. تیزرهایی با سوژه های: ایندیانا جونز  و دزدان کارایب. تیزر پرژک که مستلزم ساخت دکور های گران قیمت و یک هفته فیلمبرداری بود. اینها خیلی اهمیت دارد. یعنی چقدر یک شرکت تبلیغاتی حاضر است روی تیزر و کارگردانش سرمایه گذاری کند. این کار را بسیاری از شرکت های تبلیغاتی انجام نمیدهند.

نکته دیگری که گاهی اوقات مانع جذابیت کار میشود درخواست های غبر حرفه ای صاحبان کالا است که برای مثال میگویند از فلان بازیگر استفاده کن یا این محصول را اینطور نشان بده.

سخن پایانی؟

در انتها دوست دارم از عوامل خوبم که در ساخت این تیزر من را یاری کردند تشکر کنم خصوصا  آقای مسعود کرانی ( مدیر تصویر برداری )‌و خانم لیلی نقدی ( طراح صحنه و لباس)  وبازیگران خوبم مخصوصا اقای  امیر رضا رضایی که حاضر شد در سرمای شب  لواسان ، داخل استخر اب یخ بپرد.( متاسفم که پخش نشد) همانطور که عرض کردم اقای گل وجود ندارد و همه مانند تیم فوتبال در زیابیی و موفقیت یک کار هنری موثر هستند.

سپاس.

ممنون امیر عزیز.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

امیرحسین نوریان

منتقد و تحلیلگر تبلیغات

نوشته‌های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا