دنیای تبلیغات – بهاریه- ثریا نوروزی– قطعا اکثر شما تهرانی ها با سمنوی عمه لیلا و عطر و طعمش آشنا هستید مخصوصا وقتی که گذرتان به امام زاده صالح, بازار قدیمی تجریش و یا مرکز خرید قائم افتاده باشد. اگرچه این روزها سمنو با برندهای گوناگونی همچون سمنوی مهرانگیز آنا, هاشم, جوانه سبز و دایی محمد و … در بازار توزیع میشود اما گویا سمنوی عمه لیلا گوی سبقت را در شهرت و شاید هم در کیفیت از سایرین ربوده است.
در مورد عمه لیلا و زندگی شخصی او و تاریخچه شروع به کارش به عنوان یک کارآفرین زن مطالبی توسط یکی از روزنامه ها و برخی وب سایت ها نوشته شده و حتی مصاحبه ای هم با دختر, پسر و داماد ایشان که بعد از فوت او برند عمه لیلا را زنده نگه داشته اند در آپارات موجود است و جالب تر اینکه همگان (دختر و پسر عمه لیلا و …) متفق القول بودند که در حال حاضر سمنوی عمه لیلا به بازارهای اروپایی از جمله آلمان, انگلیس و سوئیس و …صادر میشود اما به نظر میرسد تیم کارگاه عمه لیلا در صدور محصولاتشان به بازارهای اروپایی نقش چندانی ندارند و صرفا سفارش پخت بر اساس مقدار سفارش داده شده را گرفته و سمنو را در ظروفی که توسط سفارش دهنده در اختیار آنها قرار میگیرد بسته بندی کرده و تحویل میدهند و این سفارش دهنده است که کلیه امور گمرکی و حمل و …آن را بر عهده دارد. در واقع میتوان گفت فروش سمنوی عمه لیلا به مشتریان صادراتی با شرط “تحویل درب کارخانه” یا همان Ex-works میباشد که امری بسیار معمول در تجارت بین المللی است. اما نکته ای که جای تامل دارد این است که اگر تعداد این مشتریان صادراتی بیشتر شود و چنانچه هر کدام از آنها بخواهند سمنوی عمه لیلا را با نام تجاری یکسان (به خاطر شهرت و اعتبار این برند) اما با بسته بندی دلخواه خود در بازارهای بین المللی عرضه کنند چه وجهه و تصویری از این برند در ذهن مشتریان ایرانی ساکن اروپا و حتی مشتریان اروپایی نقش خواهد بست؟ برندی که با وجود قدمت و کیفیت بالا و اعتبار خوبش در اشکال و بسته بندی های متنوع در بازار توزیع میشود. کاملا واضح است که این مسئله راه را برای سوء استفاده متقلبین و اشخاصی که محصولات تقلبی رابا نام برندهای مشهور ارئه میدهند هموارتر میسازد.
اوضاع در ایران (تهران بویژه) تفاوت زیادی با خارج از ایران ندارد. اگرچه طبق گفته دختر عمه لیلا این نام تجاری و برند در ایران به ثبت رسیده اما از آنجاییکه این سمنو در ظروف یک بار مصرف بسیار ساده آن هم تنها در سایزهای یک کیلو به بالا (که آدرس و شماره تلفن کارگاه در شهریار بر روی آن درج شده ) که در دسترس همگان میتواند باشد عرضه میشود و بسته بندی و پکیج خاص و منحصر بفردی برای آن طراحی نشده است, براحتی قابل جعل میباشد.
نکته دیگری که صاحبان این برند میتوانند مورد توجه قرار دهند عرضه این سمنو در سایزهای بسیار کوچک با بسته بندی جذاب و با ارزش افزوده بالاتر میباشد. مشابه این نوع بسته بندی را در مورد برندهایی مثل دنت و … میتوان دید. از آنجاییکه سمنو یک خوراکی نسبتا شیرین با ارزش غذایی بالا و مغذی است در صورتیکه در سایزهای کوچک در بازار توزیع شود میتواند به عنوان تغذیه میان وعده کودکان در منزل و مدارس و حتی بزرگسالان مورد مصرف قرار گیرد.
در نهایت در صورت گسترش این کسب و کار در سطحی بالاتر از یک کارگاه محلی وتبدیل آن به کارخانه و تولید انبوه محصولات عمه لیلا (سمنو و ترشیجات) با بسته بندی مدرن, صاحبان این برند میتوانند نقشی پر رنگ تر از قبل در کارآفرینی و ایجاد شغل در منطقه داشته باشند.
ثریا نوروزی – سرپرت صادرات شرکت ماگارین
دبیر سرویس بین الملل سایت دنیای تبلیغات