دنیای تبلیغات – صمد طاهری – با آمدن اپلیکیشن ها مختلف برای ایجاد ارتباطات و روابط مجازی، که هر کدام از آن ها به نوبه خود مزیت هایی دارند، می توان گفت فیسبوک همچنان بهترین گزینه است ، چرا که تمامی مزایای اپلیکیشن های موجود را در یک جا، در خود جای داده است. و از همه مهمتر بطور مستمر در حال تحلیل و بررسی مخاطب و افزودن قابلیت های جدید نیز هست.
بگذریم از این که فیسبوک همچنان بهترین گزینه و در برخی از موارد، اولین و آخرین گزینه می باشد. در مباحث بازاریابی و تبلیغات موثر و مستقیم به شما کمک می کند که ، در چه محدوده ای، در چه زمانی، برای چه کسانی، در چه رده سنی و … چه چیزی نمایش داده شود! که این عملکرد عالی در مبحث دیگری قابل ارزیابی می باشد.
یکی از بهترین مزیتهای فیسبوک نسبت به رقبا عدم تعصب است، و هر لحظه مطابق با سلایق کاربران خود، چه از لحاظ UI و چه از منظر UX پیوسته در تغییر و تحول است. موضوع مهمی که به ندرت در اپلیکیشن ها و وب سایت های ایرانی دیده میشود، اکثرا از ابتدا به آن توجه ندارند، و متاسفانه حتی بعد از مدتی که مورد استقبال هم قرار می گیرند، بدون توجه به طراحی صحیح و بروز و تجربه جذاب برای کاربر خود، در مسایل فنی و حاشیه ای فرو میروند.
از جمله تغییرات اخیر فیسبوک اضافه شدن حالت های مختلف مخاطب در کنار لایک است که در تصویر زیر ملاحظه می فرمایید.
این که شما انتظار دارید که یک کاربر مدت زمان بیشتری را در سایت یا سرویس یا اپلیکیشن بماند! تنها با محتوای جذاب به این هدف نخواهید رسید، این توقع زمانی برآورده می شود که، کاربر در هنگام استفاده از خدمات یا محصول شما، زمان را فراموش کرده و هرلحظه از کار با سایت یا اپلیکیشن شما لذت ببرد.
کاربر امروز آگاه است، به جزییات ریز توجه دارد، به رنگ ها اهمیت میدهد، مقایسه می کند و در آخر راحت طلب است. چطور میشود با این همه ویژگی کاربر امروزی، بدون بررسی جامعه مخاطب و نیازهای وی سرویس یا خدمت یا محصول جدید وارد بازار کرد؟!
حکایت طراحی ها امروز اپلیکیشن و وب سایت در ایران بسیار شبیه به سفارشات اجرای بیلبورد و پوستر و … می باشد. کارفرما ها برای اجاره سازه حاضرند ماهیانه ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت نمایند، ولی برای طراحی موثر و کارآمد طرح، حاضر به پرداخت یک درصد از مبلغ اجاره نیستند!. یا مشتاقانه زیر ساخت ها و موارد پیشنیاز سایت یا اپلیکیشن را با مبالغ بالا خریداری می کنند اما برای زیبایی (UI و UX)، بهینه سازی یا سئو، استراتژی های دیجیتال مارکتینگ و یا حتی بررسی جامعه مخاطبین و تحلیل نیاز مشتری دنیای دیجیتال خود، اهمیتی قائل نیستند!
تیم فیسبوک چه بخواهیم و چه نخواهیم در بسیاری از موارد مورد نیاز برای مخاطبین که در بالا به آن اشاره شد پیشرو بوده است و میتوان از این سایت و اپلیکیشن به عنوان نمونه ای برای توجه به جزئیات در طراحی یاد کرد.
ویدئو های مرتبط با تغییرات فیسبوک را مشاهده نمایید…
– صمد طاهری : کانون تبلیغاتی کروشه
آفرین به دنیای تبلیغات
اکثر خبرها دست یک و پیشتاز اینترنته
لایک