آموزشپیشنهاد سردبیرتحلیل

۴Ps انقلاب، روایتی جذاب از دکتر احمد روستا / مصاحبه امیرحسین نوریان با دکتر روستا در کتاب با بزرگان بازاریابی ایران

دنیای تبلیغات-(این بخشی خیلی کوتاه از مصاحبه امیرحسین نوریان با دکتر احمد روستاست که از کتاب با بزرگان بازاریابی ایران انتخاب شده است. این حرف ها، به گفته دکتر روستا برای اولین بار است که در این مصاحبه بازگو شده است. کتاب با بزرگان بازاریابی ایران، پر است از حرف هایی که در هیچ سمیناری گفته نمی شود…)

در اولین ترم پس از انقلاب، جبهه گیری بسیار منفی نسبت به بازاریابی وجود داشت. چرا که نوع نگاه به بازاریابی در آن برهه از زمان، خیلی محدود بود. اولین کلاس من در مدرسه عالی بازرگانی با حدود پنجاه دانشجو با خطوط فکری و سیاسی مختلف آغاز شد. در آن دوره کمتر کسی علاقمند به تدریس بازاریابی بود اما بنده بدلیل رشته تحصیلی و علاقه ام، با شور و شوق خاصی آموزش این درس را شروع کردم. در آغاز واکنش ها بسیار نگران کننده و گاهی تهدید کننده بود. در کیی از شب ها هنگامی که به منزل میرفتم، انگار صدایی به من گفت: جوان، چرا برای تدریس بازاریابی نگرانی؟ محصول در بازاریابی چه معنایی دارد؟ و چرا فکر می کنی محصول فقط کالاست…؟

با این صدا و پرسش، همان شب از ساعت ۹ تا حدود ۵/ ۳ صبح روز بعد، جزوه ای را نوشتم که نوعی بازاریابی ابتکاری و خلاقانه بود. در این جزوه آمیزه بازاریابی را به شیوه ای متفاوت معرفی کردم. به این ترتیب که انقلاب اسلامی را محصول نامیدم. قیمتش ، از کی الله اکبر در پشت بام ها و خیابان ها تا شهادت بود. نظام توزیع اش ، از روستاهای سیستان و بلوچستان تا تهران و حتی فلسطین و برخی نقاط دیگر دنیا. ترویج آن، از نوارهای سخنرانی امام، منبرها تا رسانه های جهانی در نوفل لوشاتوی فرانسه، انواع رسانه های داخلی و سایر عوامل ترویجی و تبلیغاتی بودند. مخاطبان این محصول یعنی انقلاب اسلامی، انواع گروه های سیاسی و اجتماعی

با عقاید، ارزش ها، اهداف و انتظارات گوناگون بودند و بازار هدفش، مسلمانان واقعی و انقلابی به شمار میرفتند. مدیر بازاریابی آن امام(ره) و تحقیقات بازاریابی آن از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ و بعد از  آن انجام شد و سرانجام محیط حاکم بر این بازار، انواع عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی ملی و جهانی بودند. به این ترتیب بود که آموزش و ترویج فرهنگ بازاریابی را با شیوه ای جدید آغاز کردم و ارتباط ارزشمندی با انواع مخاطبان در سطوح مختلف و در نقاط گوناگون کشور شکل گرفت.

از همان زمان واژه های ساده را برای جا انداختن بازاریابی و دادوستد و فرهنگ آن معرفی و ارائه دادم از جمله بازار گرائی، بازار شناسی، بازار سازی، بازار داری، بازار گردی، بازار رسانی، بازار برداری، بازار گرمی، بازار سنجی و بازار گردانی که به علت سادگی مورد توجه و پذیرش جامعه قرار گرفت . به دنبال این حرکت بود که کلاس پنجاه نفری مدرسه عالی بازرگانی در سال ۱۳۵۸ به سالن های عمومی و بزرگ تبدیل شد و با جذابیتی که ایجاد کرده بود….

 

برای خرید این کتاب جذاب، آدرس پستی خود را به ۰۹۱۵۶۴۴۸۱۰۱ ارسال نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دنیای تبلیغات

این اکانت رسمی دنیای تبلیغات برای انتشار محتوا می‌باشد

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا