دنیای تبلیغات-ثریا نوروزی- این روزها موضوع مسئولیت اجتماعی برندها در سطح دنیا مسئله ای پر تب و تاب و نسبتا همه گیر شده است به طوریکه مرتب اخبار کمپین های مرتبط با محیط زیستی که این برندها اجراء میکنند به گوشمان میرسد. یکی از این کمپین ها در پی معظل افزایش زباله هایی که بعد از مراسمات مذهبی در هندوستان بوجود می آید، آغاز شده است. هندوستان با جمعیتی میلیاردی بازار جذابی برای تولید کنندگان مواد ووسایل مرتبط با آیین های بودایی همچون عود و …میباشد. دست اندر کاران این بازار پرسود برای جذابیت بخشی بیشتر به محصولات خود و قداست بخشی به این محصولات، عموما تصاویر خدایان را بر روی بسته بندی این محصولات درج میکنند. همین مسئله باعث میشود مصرف کنندگان این محصولات برای اجتناب از بی احترامی به خدایان، بسته بندی آنها را در سطل زباله قرار ندهند بلکه آنها را در زیر درخت یا در آب رودخانه بیندازند. تصور کنید این کار چقدر در انباشته شدن رودخانه ها و زیر درختان از زباله و بسته بندی های این مواد و …نقش دارد.
Helpusgreen که یک شرکت کوچک تولید کننده محصولات طبیعی است برای جلب توجهات به سمت این معضل و از طرفی برای ارائه راهکار، اقدام به پرکردن دانه های ریحان در داخل بسته بندی های چوب های عود (Yagya Dhoop) کرده است. این کمپین با شعار “بکار، پرت نکن” (sow, do not throw) آغاز شده است. و اما اینکه چطور میشود ازکشت ریحان توسط مردم مطمئن شد؟ بر روی هر کدام از این بسته بندی عودها شماره سریالی درج شده است. از طریق این QR کد، خریداران این عودها به مایکروسایت طراحی شده از طرف شرکت هدایت شده و در آنجا تصاویر ریحان های رشد کرده خود را به اشتراک میگذارند. از این طریق آنها میتوانند در خرید بعدی عود از تخفیف وپژه برخودار شوند. این اقدام یکی از هوشمندانه ترین کمپین ها برای به چالش کشیدن نگاه مردم به مذهب و مراسمات مذهبی است و در عین حال نزدیکی دو مقوله پاکیزگی و مذهب را برجسته تر میسازد.