آموزشپیشنهاد سردبیرتحلیل

پنگوئن شکرشکن شیرین گفتار / نگاهی به کمپین چاپی انتشارات پنگوئن

دنیای تبلیغات- علیرضا نصرتی- یک لوگو یا آرم باید ساده و زیبا باشد، اما در عین سادگی باید منحصر بفرد هم باشد و به برند کمک کند تا هویت بصری مشخص و متمایزی نسبت به برندهای مشابه داشته باشد، البته در طراحی لوگو باید نکات و قوانین بسیاری را رعایت کرد که  ذکر آنها در حوصله این بحث نیست.
در طراحی لوگوی یک شبکه تلویزیونی، طراح باید به این نکته دقت کند که لوگویی که طراحی می کند، علاوه بر ویژگیهایی که پیشتر ذکر شد، قابلیت این را داشته باشد که به خوبی در یک محصول موشن گرافیک یا ویدیو مورد استفاده قرار گیرد و در یک آرم استیشن، اوپنینگ، اندینگ و تیتراژ خبر، حضور مفید و سازنده ای داشته باشد، چون معرفی و ایجاد هویت بصری یک شبکه تلویزیونی بیشتر به کمک تولیدات موشن گرافیک صورت می گیرد و گرافیک چاپی در ایجاد این هویت نقش چندانی ندارد. بنابراین اگر طراح به این اصل مهم در طراحی لوگوی تلویزیونی پایبند باشد، موشن گرافیستی که قرار است یک آرم آستیشن برای معرفی آن شبکه تلویزیونی بسازد، مشکل چندانی نخواهد داشت. اما در طراحی لوگوی یک انتشاراتی، که محصولش کتاب است، چنین دغدغه ای وجود ندارد، یعنی از لوگوی یک انتشاراتی نمی توان انتظار داشت که از همان ابتدا مخصوص استفاده در یک آگهی چاپی یا یک تیزر طراحی شده باشد، این وظیفه طراح است که با یک ایده خلاقانه بتواند از لوگو به خوبی در یک آگهی چاپی یا تیزر تلویزیونی استفاده کند.
این آگهی ها که برای تبلیغ کتابهای صوتی انتشارات پنگوئن، طراحی شده، نمونه بسیارخوبی از جانبخشی به لوگو و استفاده خلاقانه آن در یک آگهی چاپی است.
penguin-books-holmes-600-70722 0d06e091cd1110710638727d6145a631 2014-cannes-press-penguin-2  2014-cannes-press-penguin-6-1074x1610  1440334934_2014-cannes-press-penguin-41440334954_2014-cannes-press-penguin-5 53a39c5ccdd511440334865_2014-cannes-press-penguin-3 (1)

در این آگهی ها لوگوی معروف انتشارات پنگوئن، با یک بوم و هدفون، در دل ماجرای کتاب و در نقطه عطف داستان قرار گرفته و صداهای صحنه را  مستقیما برای مخاطبانش ضبط می کند، داستانها هدفمند انتخاب شده اند، هم مشهورند و هم از دورانها و سبکهای مختلف ادبی اند، این تنوع باعث شده که تکنیک آگهی ها با هم فرق داشته باشد و این تفاوت آگهی ها را جذابتر کرده است، علاوه بر این، حضور پنگوئن با شیرین کاری همراه است، مثلا در آگهی دراکولا، پنگوئن به همراه خفاشها از سقف آویزان شده، در آگهی دن کیشوت، پنگوئن سوار سگ شده و در کتاب نبرد نرماندی، به شیوه سربازان، کلاه آهنی نظامی بر سر گذاشته است، این ریزه کاریها، باعث شده که پنگوئن قسمتی از اتمسفر و بافت آگهی شده و عنصر اضافه ای به نظر نرسد، با وجود اینکه فضای کار فانتزی است اما رعایت همین جزییات، به باورپذیری آگهی کمک بسیاری کرده است، انگار این پنگوئنِ شکرشکنِ شیرین گفتار، واقعا در قصه ها حضور داشته است. این کمپین چاپی، برنده شیر طلای سال ۲۰۱۴ شده است.
لوگوی انتشارات پنگوئن که در سال ۱۹۳۵ طراحی شده، تا به امروز چندین بار ریدیزاین شده است که آخرین بار آن در سال ۲۰۰۳ بوسیله آژانس معروف پنتاگرام انجام گرفته است.

 

(این مطلب از سوی دنیای تبلیغات، با حمایت مالی شبکه تبلیغات (ای نتورک)٬ که یک سرویس‌دهنده آنلاین برای تبلیغات اینترنتی است تهیه شده است)

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

علیرضا نصرتی

طراح گرافیک کارشناس تبلیغات و تحلیلگر تبلیغات چاپی

نوشته‌های مشابه

یک دیدگاه

  1. مطلبتان بسیار دقیق و جالب به سبک منحصر به فرد خودتان و جذاب برای مطالعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا