دنیای تبلیغات- توضیح: دنیای تبلیغات از هر کاری که تبلیغات را به مفهوم واقعی اش و در راستای هدف تبلیغاتی اش به دور از هر گونه روشنفکر نمایی و به رخ کشیدن هنر ( و همان چیزی که پیشتر درباره اش به عنوان خود ارضایی های فردی نوشته بودیم) حمایت می کند. چیزی که این روزها در تبلیغات ایران تقریبا نایاب شده. با این توضیحات تبلیغ پنکیک درنا یکی از بهترین کارهای تبلیغاتی سالهای اخیر مبتی بر شبکه های اجتماعی است. در روزهایی که تقریبا مفهوم وایرال شدن در تبلیغات به یک انحراف جدی بدل شده است، این آگهی درست و صحیح محصول را در راستای هدف و معرفی می کند و بستر را برای وایرال شدن فراهم می کند و به شکل قابل توجهی هم وایرال شده است.
مصاحبه دنیای تبلیغات با مسعود روز افزون کارگردان این آگهی را بخوانید
اگهی پنکیک درنا یکی از بهترین کارهای مبتی بر شبکه های اجتماعی با هدف وایرال شدنه. در روزهایی که وایرال و مفهومش در تبلیغات به یک انحراف جدی تبدیل شده. ایده چطور ایجاد شد و از پروسه شکل گیری ایده تا اجرا بگو لطفا؟
تولید کار طنز توی هر رشته هنری با ریسک روبرو هست و افرادی که راهکار طنز رو برای بیان مطالبشون انتخاب می کنن واقعا افراد با دل و جراتی هستند که عواقب خوب و بد کار رو می تونن بپذیرن و شاید بارها و بارها این کارو انجام بدن تا بالاخره اون نتیجه دلخواه رو بدست بیارن، بخاطر همین خیلی از شرکت ها و سازمان ها رو من می شناسم که وقتی یک کار موفق از یک برند دیگه می بینن سریعا می گن ما هم یکی از اینها می خواهیم، مثل آدمهایی که روی یک پُل معلق اول می ایستند تا دیگری عبور کنه و بعد اگر دیدن اون موفق شد عبور کنه بعد اونها قدم روی اون پل می گذارن و یا اونقدر ترسشون عمیق هست که باز هم این جرات رو ندارند و فقط نظاره می کنن
قبل از اینکه بخواهید از پنکیک آماده درنا استفاده کنید باید حسابی اونو تکون بدید، این محصول با شعار تکون بده روی بسته بندیهاش وارد بازار شد و آگهی تلویزیونی خوش ساختی هم، درباره اون توسط یک تیم تولید از طرف شرکت سیگما ساخته شد که ایده اون آگهی به سرعت آماده شدن این پنکیک رو به تصویر می کشید و خانواده ای که در کنار هم با خوردن پنکیک درنا شاد بودند، اما همکاران خلاق من در گروه ایده پردازی شرکت سیگما، به هیچ عنوان نمی خواستند که ((تکون بده)) رو نادیده بگیرن و بخاطر همین بعد از اینکه ایده و طرح اولیه رو روی کاغذ آوردن، ماکت این آهنگ که دقیقا روی آهنگ تکون بده آرش ترانه گذاشته بودن آماده شد و بعد چندتا طرح برای به تصویر کشیده شدن این ویدئو نگارش شد که در آخر این طرح اجرایی شد
نقطه قوت کار حضور درست و حساب شده محصول و شعارش در کاره. جایی که عالبا در کارهای تبلیغاتی شبکه های اجتناعی و حتی غیر اجتناعی ضعف اصلی سناریوست. بازخوردهایی که تا الان گرفتید چطور بوده
از ابتدای شکل گرفتن ایده و با شناختی که از شبکه های اجتماعی داشتیم ما سعی کردیم راهی که درست هست رو بریم و ریسک این کارو بپذیریم و تا امروز هم مطمئنا بازخورد های خوبی گرفتیم و می دونیم کار تاثیر خودش رو داشته و بدون اینکه خدشه ای به برند محصول وارد کنه دیده شده و هر بار کسی برای اولین بار این کارو می بینه حتما خنده رو لبهاش شکل می گیره، بعضی از افراد هم مارو متهم کردن که کپی کاری انجام دادید و فقط ترانه آهنگ آرش رو تغییر دادید که به نظر من این افراد شناخت و درک درستی از هدف این کار و پخش آن در فضاهای مجازی ندارند، هدف ایجاد خلاقیت و بداعت در شعر و صحنه نبوده و بلکه همه گیر شدن آن ملاک است و تمام خلاقیت بکار گرفته شده در راستای همین هدف است.
سفارش کار به چه شکلی بوده از سمت درنا؟
شرکت سیگما از وقتی که با شرکت درنا بعنوان مشاور تبلیغاتی وارد کار شده سعی کرده تا با ری برندینگ و بطور کلی ایجاد یک حس و شخصیت جدید از درنا نزد مخاطبانش کارشو شروع کنه و بعد از پخش آگی های تلویزیونی پنکیک درنا ، موضوع تولید ویدئو وایرال هم از قبل در این کمپین پیش بینی شده بود که در این زمان اجرا شد و در ادامه هم موارد تبلیغاتی دیگری در کمپین ((تکون بده)) پیش بینی شده که در زمان خود به اجرا در خواهد آمد، در این مرحله توسط مدیر تولید این کار آقای محمد سعیدی، از من دعوت شد تا طرح رو بخونم و اونو در غالب ویدئو به اجرا در بیاریم، در ابتدا قرار بود که روی این آهنگ دو سه نفر جوون بامزه که توی خونه دارن آشپزی می کنن لب خونی کنن و باز اشاره روی چگونه پختن این پنکیک و در کنارش کارهای بامزه بازیگران باشه که بعد از جلساتی که داشتیم متوجه شدیم که این کمترین کاری هست که می تونیم انجام بدیم و بخاطر همین هم من و هم باقی اعضاء گروه موافق تولید اینکار نبودیم و نیاز داشتیم تا طرح های دیگه ای رو بررسی کنیم و در آخر خانم سمیرا عادلی پور و آقای علی محبی که قسمت کامپوزیت و جلوه های ویژه کار رو بر عهده داشت به طرح اولیه این ویدئو که تمام افراد سرشناس جهان رو ببینیم که در حال تکون دادن بدن و پنکیک آماده درنا هستند رسیدن و بعد طرح اولیه به من و تیم تولید برای اجرا داده شد.
کار به لحاط کیفیت ساخت هم جذاب و قابل توجه شده. از مباحث تکنیکی کار بگو
من طبق عادت همیشه خودم در تولید کارهام قبل از اینکه این ویدئو رو تولید کنم یک نسخه پیش نمایش از روی اون ساختم و حرکات و فضاهایی که فکر می کردم این کلیپ رو می تونه بامزه تر و با نگاه به زمان و بودجه کمی که داشتیم اجرایی تر بکنه رو بهش اضافه کردم، همکارانمونم هم که قسمت کامپوزیت کار رو بر عهده داشتن تست های اولیه رو انجام دادن و تا اونجایی که می تونستن توی این کار با تخصصی که داشتند به ما کمک کردند و بعد از اینکه نسخه پیش نمایش رو تدوین کردم به این نتیجه رسیدیم که این کار با این تغییرات می تونه حتما در حد و اندازه ای که ما انتظارشو داشتیم، موفق بشه
سخن پایانی…
اول از همه من موفقیت این کار رو مدیون کانسپت درست و طرح اولیه خوب از طرف خانم سمیرا عادلی پور و بچه های خلاق شرکت سیگما می دونم، بعد محمد سعیدی مدیر تولید این کار که واقعا اگر حضور و تلاش های ایشون نبود این کار نسبت به بودجه و زمانی که برای تولید در نظر گرفته شده بود به مرحله اجرا نمی رسید، بعد از تیم خوب آقای علی محبی در خانه تولید ویهان بابت جلوه های ویژه و کامپوزیت و وقتی که روی این کار گذاشتند و در ادامه از مائده فضلی بعنوان طراح صحنه و لباس و محمد شهری که موقع ضبط به عنوان دستیار کمک من بود تشکر می کنم، امیدوارم که صاحبان برند، از فرصتی که توی فضای شبکه های اجتماعی ایجاد شده به درستی و با برنامه ریزی و اختصاص زمان و بودجه مناسب بهره لازم رو ببرند و برند خودشون رو محبوب کنن و از طرفی هم همکاران خوش ذوق من هم بتونن فضای کار بیشتری برای خلق ایده هاشون داشته باشند.
با سپاس.
کارگردان، تدوین :مسعود روزافزون
کارگردان هنری و ایده : سمیرا عادلی پور
مدیر تولید : محمد سعیدی
طراح صحنه و لباس مائده فضلی
دستیار کارگردان : محمد شهری
کامپوزیت و ایده : خانه تولید ویهان (علی محبی)
محصول شرکت سیگما
لینک ویدیو در کانال تلگرام دنیای تبلیغات
https://t.me/donyaetablighat/12583
واقعا متاسفم، این روزها مدام صحبت از فالش گرامر ها و تولیداتی هست که به شان برندها صدمه میزنند، اونوقت رسانه ای تخصصی از تبلیغی کاملا ضعیف و هجو به اسم کار خلاقانه و جذاب نام می بره؟؟
پس میکس کردن یک ترانه همراه با تصاویر افراد مشهور و ساخت یک آگهی تمسخر آمیز و سطح پایین میشه کار حلاقانه!!!
فکر میکنم وظیفه اهالی تبلیغات و اصحاب رسانه بالا بردن سطح نگاه و انتخاب مخاطب هست نه بی احترامی به درک و فهم مخاطب.