آموزشپیشنهاد سردبیرپیشنهاد هفتهتحلیل

نقدی جذاب و پر نکته بر بیلبوردهای بیمه سامان

دنیای تبلیغات- علیرا نصرتی- طراحی گرافیک ریاضی نیست و قوانین و مبانی طراحی گرافیک با جدول ضرب و چهارعمل اصلی فرق دارد. در ریاضی یک بعلاوه یک می شود دو، و ارزش دو از یک بیشتر است. اما در گرافیک، جمع جبری معنایی ندارد. ارزش بصری در یک اثر گرافیکی نتیجه دو برابرشدن یک عنصر نیست، بلکه نتیجه برهم کنش عناصر بصری است که با یک مهندسی خاص و هدفمند در کنارهم  قرارمی گیرند تا طراح را به هدف نهایی اش برسانند. در گرافیک نمی توانیم با دوبار تکرار کردن حروف یک کلمه ارزش آن کلمه را دوبرابر یا دو چندان کنیم. اگر چنین کاری کنیم، نتیجه اش می شود این:
ااططممیینناانن

 

دو چندان شد e1502564203283 در نقدی جذاب و پر نکته بر بیلبوردهای بیمه سامان
کلمه مبهم و زشتی که نمی شود آن را خواند، چه برسد به اینکه به آن اطمینان کنیم. کلمه ای که موقع خواندنش لکنت زبان می گیریم. چرا مخاطب باید فکر کند که ااططممیینناانن، دو برابر بیشترازاطمینان ارزش دارد و دو برابر بیشتر می شود به آن اطمینان کرد؟
به این یکی دقت کنید:

20633302 678221392380227 7340429142740959232 n در نقدی جذاب و پر نکته بر بیلبوردهای بیمه سامان
آآررااممشش
آیا شما هنگام خواندن و دیدن آن احساس آرامش می کنید، آیا حس آرامشی که می دهد دو برابر است؟ آیا خوش آهنگ است؟ خوشگل است؟ حس خوبی دارد؟
این کمپین بیمه سامان است. ماجرا این است که بزرگترین بیمه آلمان با بیمه سامان قرارداد بسته و ظاهرا هدف کمپین این بوده که بگوید حالا بواسطه این اتفاق، به بیمه سامان دوبرابر بیشتر می شود اطمینان کرد.

ظاهرا این روزها در تبلیغات ایران، توجه مخاطب را جلب کردن، بزرگترین هدف کمپین هاست و بعد از آن دیگر مهم نیست که تبلیغ به مخاطب چه حسی بدهد و یا مخاطب چه تصوری از برند پیدا کند. مهم این است که بیلبورد دیده شود و دیگر خلاص!
به نظر من دراین کمپین بیمه سامان با لکنت زبان حرف میزند، حرف زدنی که هیچ اطمینان و آرامشی درآن نیست واحتمالا خدماتش هم مثل صحبت کردنش است!

حالا این تبلیغ را ببینید،

stutter billboard در نقدی جذاب و پر نکته بر بیلبوردهای بیمه سامان

این بیلبورد توسط یک بنیاد هلندی برای روز جهانی لکنت زبان طراحی شده، یک تبلیغ فرهنگی که  قرار است رفتارمردم  را با افراد دارای لکنت زبان تغییر دهد. این بیلبورد به دلیل متفاوت بودن و ساختارشکنی در اجرا، به خوبی توجه مخاطب را جلب می کند. همان ایده تکرار حروف را هم دارد، اما بر خلاف کمپین بیمه سامان، ایده و اجرا و پیامی که  منتقل می کند، در هماهنگی و ارتباط منطقی و کاملی با هم هستند:
با کسانی که لکنت زبان دارند صبوری و مدارا کنید!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 31 میانگین: 3.5]

علیرضا نصرتی

طراح گرافیک کارشناس تبلیغات و تحلیلگر تبلیغات چاپی

نوشته‌های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. استفاده از رنگ سازمانی شرکت بیمه سامان در دو سوم بیلبردها و درج کلمه اعتماد ، اطمینان و آرامش با فونت سفید و بولد باعث القای حس اعتماد، اطمینان و آرامش به تماشاگر تبلیغ می‌شود در خصوص تکرار حروف مقصود اصلی ایجاد حس تفکر در مخاطب بوده، در حقیقت نیاز اساسی یک تبلیغ جانانه، تفکر خلاقانه است که بیمه سامان به واقع این حس را در مخاطب ایجاد کرده است … !

  2. جالب نیست که به این تندی یک طرح رو نقد کنیم ، بهتر است اول به این سوال جواب داد که آیا در کشور ما دست یک طراح برای پیاده سازی تمام و کمال یک ایده باز است ؟ خوب نیست حرکت های تبلیغاتی نوآورانه که کم و بیش در ایران ظهور پیدا میکند را به این تندی نقد کنیم ، نظری راجع به خدمات شرکت دارنده بیلبورد ندارم چون طبیعتا نمیشه از بیلبورد قضاوتش کرد اما این رنگ آرامش بخش هست من حس خوبی رو دریافت کردم ، تکرار حروف در زبان انگلیسی معنادار تر هست اما با این وجود من ارتباط خوبی رو با اون برقرار کردم ، حیدری گرافیست

  3. من از خدمات بیمه سامان خیلی راضی ام و تمام شرکت ها را بررسی کردم. نوع بیان به شکلی است که انگار شرکت را نقد می کند نه شیوه تبلیغات را چون کسی حس بدی به این نوع تبلیغات ندارد والا کمتر دیده میشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا