دنیای تبلیغات- آنا جلوه- ستاره ها همیشه میتوانند بهترین فروشنده های کالا و معرفی کنندگان برندها باشند.معرفی یک کالا و برند ناشناخته و یا کمتر شناخته شده توسط یک چهره ی مشهور و محبوب یکی از سریع ترین و آسان ترین راههای معرفی و فروش است. راهی که بوسیله ی آن، برند تداعیاتش را بر پایه ی ویژگی ها، محبوبیت و شهرت ستاره ها می چیند.
وقتی یک برند توسط یک بازیگر محبوب و یا یک ستاره ی ورزشیِ مشهور معرفی میشود، این برند به سرعت اعتبارش را بر پایه اعتبار معرفی کننده اش دریافت می کند.
انتخاب ستاره ها توسط برند ها بایستی با در نظر گرفتن، اهداف تبلیغاتی و جایگاه یابی برند انجام شود، لزوما میزان شهرت یک ستاره دلیل موفقیت این برنامه ی بازاریابی و تبلیغاتی نخواهد بود.گاهی اوقات یک ستاره ی موفق ورزشی یا هنریِ محلی میتواند باعث جذب و اعتماد گروه جدیدی از مخاطبین به مخاطبین برند شود!
یک ستاره میتواند به شیوه های مختلفی به تبلیغ و حتی برندینگ یک محصول و نام تجاری کمک کند، این همکاری میتواند بصورت مستقیم و توصیه استفاده از یک محصول و به اشتراک گذاشتن تجربه ی استفاده ی این محصول توسط آن ستاره باشد و یا اینکه از تصویر یک چهره ی مشهور در آگهی های تبلیغات محصول استفاده شود، البته روشهای خلاقانه ی دیگری هم برای ایجاد تصویر ذهنی مناسب بواسطه ی استفاده از شهرت و تصویر ذهنی که مخاطب از یک ستاره دارد وجود دارد، که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
از حضور ستاره های میتوان در بسیار از رسانه های تبلیغاتی مثل تبلیغاتی محیطی، چاپی، تلویزیونی و رادیویی یا تولید ویدیوهای آنلاین و … استفاده کرد اما کاری که این روش بازاریابی را موثرتر میکند قطعا استفاده از رسانه های جدید در کنار این ابزار سنتی برای انتقال پیام تایید و همراهی ستاره ها به مخاطبین برندهاست.
کلید اصلی انتخاب، ستاره ی درست برای محصول درست و استفاده از پیامی درست در رسانه ای درست تحت برنامه های یک کمپین درست است!
اگر تمام اجزای این ترکیب به درستی و با دقت انتخاب شود، میتواند باعث سودآوری زیاد کمپین و همچنین ایجاد آگاهی به شدت گسترده و موثری از برند در ذهن عموم مخاطبین شود و اگر در انتخاب هرکدام از این المان ها، بی دقتی و اشتباهی صورت گیرد میتواند یک شبه تصویر برند و حتی ستاره را خدشه دار کند!
نمونه های موفق :
برای سالیان طولانی مایکل جردن برند لباس Hanes را به طرفدارانش پیشنهاد میکرده است. این همکاری طی این سالیان برای برند هنز تصویری حاوی احترام و کیفیت نزد مخاطبینش ساخته است.
همکاری خواننده ی مشهور پاپ بریدنی اسپیرز با پپسی باعث شد این برند با جامعه ی بزرگی از جوانانی که نوشابه های گازدار میخورند، ارتباطی عاطفی و از نزدیک برقرار کند.
برندها اغلب تمایل دارند از حضور و تاییدیه ستاره ها در برنامه های تبلیغاتی شان استفاده کنند اما بعضا عدم امکان ارزیابی ایشان از هزینه های همکاری و نداشتن دسترسی به ستاره ها برای ورود و شروع مذاکرات، مانع عملیاتی شدن این برنامه ها میشود.
چالش دیگری که در این مسیر وجود دارد، هزینه های بالای تبلیغات ATL مثل تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و محیطی به خودی خود است که وقتی هزینه های همکاری با ستاره ها برای تهیه پیام و طرح به آن افزوده میشود، میزان ریسک بودجه را بیشتر میکند.
با این حال منافع حاصل از بازارایابی ستاره ها مخصوصا زمانی که برند در برنامه های تبلیغاتی ش معرفی محصولی تازه و یا بدنبال جایگاه یابی در ذهن مخاطب است، انقدر زیاد و سریع است که هزینه های ریسک این تصمیم را پوشش میدهد.
وقتی یک محصول تازه توسط یک چهره ی شناخته شده به مخاطبین معرفی میشود، حس آشنایی که مخاطب با آن ستاره دارد و تمامی تجربه های احساسی و خاطراتی که در ذهن مخاطب نقش بسته است، بصورت ناخودآگاه با محصول گره میخورد.
این تجربه برای “ماست دنون” وقتی میخواست محصول تازه ی خودش را به بازار عرضه کند، بخوبی کار کرد. دنون از چهره ی جیمی لی کورتیس استفاده کرد، ستاره ای که بعنوان زنی میانسال، با تناسب اندام و فعال در هالیوود شناخته شده است. بنابراین سابقه ی و تجربه ی خانم کورتیس بی تجربگی و عدم شناخت ماست دنون را پوشش داد و همچنین زنی متاسب و فعال با ویژگی های شخصیت برند ماست دنون آمیخته شد!
۲ دیدگاه ها