دنیای تبلیغات- نقد هفته (ستون شنبه صبح روزنامه فرصت امروز)– نقد این هفته سردبیر دنیای تبلیغات را بخوانید:
۱- جشنواره فیلم فجر با مرغ های هورمونی اش بجای سیمرغ به پایان رسید که هفته گذشته در باره برندش نوشتم. (برای خواندن آن مطب اینجا را کلیک کنید) اما آنچه در حین اختتامیه و بعدش رخ داد جالب توجه بود. اساسا برند های فردی مورد حسادتند و نگاه مردم به آنها فارغ از محبوبیتشان، توام با احترام و لذت است. برندهای فردی وقتی درسرجایشان هم دیده نشوند بازهم بسته به ارزش ویژه برندشان، لذت بخشند و سایه برندشان آنقدر سنگین است که اگر ضعفی هم باشد قطعا قابل گذشت است. مساله این است که اصلا گاهی با علم به وجود ضعفی ممکن است صرفا از برندی فردی برای همان سایه و لذت نشستن زیرش استفاده شود. که کیف هم دارد.
۲- برند جشنوراه هورمونی فیلم فجر آنقدر ضعیف عمل کرده که به عنوان بزرگترین جشن و مراسم ایران، نمی تواند برای خودش پخش تلویزیونی دست و پا کند -و این اتفاقا هیچ ربطی به پوشش آدم هایش ندارد. صرفا ضعف برند است چرا که فارغ از پوشش هایی که اتفاقا هرسال معقول تر می شود، کارگزدانان تلویزیونی استاد استفاده از لانگ شاتند- . اما در کنار این عدم پوشش زنده تلویزیونی با این همه شبکه، صرفا رادیو ایران با اجرای فرزاد حسنی بصورت زنده این رویداد مهم ولی ضعیف را پوشش داد.
۳- قصه از همین جا آغاز می شود که فرزاد حسنی که خود را مجری خوبی می پندارد –که به صحت یا عدم صحت پندارش کاری ندارم- بصورت زنده و سپس در برنامه ای رادیو جوان نقدهای به شدت تندی را راوانه مدیری می کند. این ها حرف هایش در خلال برنامه زنده است : “ما امشب به او امیدها داشتیم. مدیری بسیار از برندش خرج کرد. مدیری امشب برایم تعجب برانگیزه. خندهام نمیگیرد. وقتی مدیری شعر را بلد نیست نباید با زند وکیلی آوازخوانی کند. مدیری امشب هیچ کار خاصی انجام نداد و حاضران در مراسم صرفا به خاطر مهران مدیری بودنش از حرفها و کارهایش می خندند. ببخشید که بیرحمانه نقدش میکنم. شوخیهای تکراری و…” و این ها حرف ها را بعدا در برنامه رادیو جوان درباره مدیری زد: “به عنوان کارشناس این کار میگویم که بدترین اتفاق امسال حضور مهران مدیری در اختتامیه بود. او آنقدر ارزشمند و دردانه است که من دلم نمیآید مدیری را بعد از سالها اینگونه ببینم. اینها را میگویم که استعداد او بیدلیل هدر نرود. از مدیری استفاده نادرست شد، مهران بلد نیست اجرا کند. این همخوانی بد او با زند وکیلی و این اجرا در شأن او نبود و چرا باید مهران مدیری را روی سن سر ببریم تا ناتوانی خودمان را در اجرای یک اختتامیه خوب لاپوشانی کنیم. مهران فوق العاده بیمزه بود. اگر تلویزیون این خودکشیها را برای ستارههای خودش نکند مطمئنا ستارهها هم این خودکشیها را وقتی روی صحنه قرار میگیرند نخواهند کرد”
۴- اینکه مدیری مجری نیست درست و برای همین هم حسنی نتوانست حسادتش را کنترل کند. اگر شهیدی فر یا مجری دیگری بد اجرا می کرد اینها را نمی گفت. نکته این است که مدیری بر خلاف حسنی برند است و آمد که با برندش اختتامه را وزن دهد. برندش به شدت قدرتمند و محبوب است و سایه دارد. این است که حتی اگر در مجلس حاضر شود مردم کیف می کنند. چه رسد به این که حرف هم بزند. خنده های دائم حضار و تشویق ها و کیفِ مدامشان از همین برند بودنش نشات می گیرد و نه اجرایش. این است که یک مجری صرفا با حسادتی که پنهان کردنش روی آنتن زنده هم برایش سخت می شود، به یک برند طناز می تازد. که این هم خود یکی از روش های مطرح شدن است. که برند بزرگی را به چالش بکشی تا بهانه اسمش مطرح شوی و بازهم زیر سایه اسمش دیده شوی. خطای استراتژیک حسنی، هم در نوع نقد، هم در زمان نقدش است که اتفاقا حسادت برداشت شده از رفتارش، به تصویری که تا کنون از او در ذهن داشته ایم می آید و این کار را برایش سخت تر می کند. مخصوصا آنجا که با خامی گفت اگر جای شهیدی فر بود جواب مدیری را می داد.
۵- نکته همین است. که اتفاقا مدیری با آن کارکترش مجری نیست و همه هم ، مخصوصا تیم انتخابش- می دانند. اما برندی است که نامش و حضورش و جملاتش به وزن و کیف حضار می افزاید. و اتفاقا برای برندش برای این کار انتخاب شد و نه قدرت اجرایش. خودش هم آنقد آگاه بود که صرفا از برندش خرج کرد و نه اجرا. این است که انتخابش بسیار هوشمندانه بود و وزن اختتامیه بر خلاف افتتاحیه خیلی بالا رفت و دقیقا به همین علت شهیدی فر را هم کنارش گذاشتند که اگر لازم شد از اجرا هم استفاده شود. این نکته ای است که شهیدی فر هم هوشمندانه درک کرد و حسنی نه.
۶- بنز یک خودروی لاکچری شهری است که تماشایش هم لذت دارد و برای بیایان و آف رود سواری نیست. ولی اگر در بیان هم بجای پاترول پشت بنز باشی همانقدر کیف دارد. اتفاقا خیلی بیشتر از پاترول که برای آنجا ساخته شده کیف دارد. چون بنز است.
۷- بعد از تحریر: این پوستر شاهکار بی ام دبلیو را ببینید:
لینک واکنش مردم در آپارات:
http://www.aparat.com/v/bwrT9
عالی بود عالی
همیشه نوشته هاتون تاثیر گذاره
شناساندن برندها
و حسی که ازین برندها به ادم منتقل میکنین
اونقدر دلم با خواندن این مطلب هوای مدیری را کرد
که دلم خواستت ببوسمش
سپاس وافر خانم دکتر گرامی.